YouTube està bloquejant els canals connectats als mitjans de comunicació estatals russos RT i Sputnik a tota Europa amb efecte immediat, a causa de la situació a Ucraïna: "Fa temps que els nostres sistemes es recuperen completament. Els nostres equips continuen monitoritzant la situació les 24 hores del dia per prendre mesures ràpides", ha avançat un portaveu de YouTube en un comunicat. Les accions de la companyia segueixen les de la matriu de Facebook, Meta Platforms Inc, que dilluns va dir que restringirà l'accés a la xarxa de televisió RT i l'agència de notícies Sputnik a les seves plataformes a tota la Unió Europea.
Twitter també diu no
Per la seva banda, Twitter també ha dit que etiquetarà els tuits que continguin contingut dels mitjans controlats per l'estat rus i en reduirà la visibilitat. Asseguren que des de l'esclat de la guerra dijous passat, 45.000 tuits al dia eren de persones que compartien aquests enllaços. Twitter va dir que això significava que la majoria del contingut dels mitjans afiliats a l'estat provenia de persones que compartien el material en comptes dels comptes dels mitjans afiliats a l'estat que ja etiqueta. Els mitjans estatals, que durant molt de temps han estat una presència polèmica a les principals plataformes socials, han esdevingut un camp de batalla clau en l'enfrontament de Moscou amb les grans empreses tecnològiques durant la crisi d'Ucraïna. Twitter va dir que l'etiqueta s'aplicaria automàticament a qualsevol tuit amb una URL d'un lloc web de mitjans afiliats a l'estat designat. També reduirà la visibilitat d'aquests en no recomanar-los als usuaris i treure'ls de la funció 'Top Search'.
El poder d'Alphabet
Una altra xarxa que tampoc s'ha quedat de mans plegades és TikTok. Influencers ucraïnesos d'Instagram són ara testimonis de la zona de guerra i experts en guerra urbana. Estan tuitejant consells als combatents d'Ucraïna. Però l'allau de paraules i imatges està alimentant un entorn mediàtic confús on es multiplica la desinformació. També aquesta plataforma ha condemnat els atacs de Putin.
Realment, moltes d'elles estan integrades a Alphabet, la companyia matriu de Google i YouTube, i en línies generals ha anunciat que impedirà que mitjans de comunicació recolzats pel govern rus puguin obtenir ingressos per mostrar anuncis a les seves pàgines web, aplicacions i vídeos. Per fer-nos una idea, 26 canals de YouTube recolzats pel govern rus van generar entre 7 i 32 milions de dòlars per publicitat entre el 2016 i el 2018. La plataforma de vídeos ha dit en el passat que els canals recolzats pels governs se sotmeten a les mateixes regles d'ingressos per publicitat que la resta dels canals.
Resposta russa
Però també hi ha resposta russa. La setmana passada, el Kremlin va dir que restringiria parcialment Facebook per censurar els seus mitjans, una mesura que, segons la companyia, es va produir després que va rebutjar la sol·licitud de les autoritats russes d'aturar les verificacions independents de fets i les etiquetes al contingut de algunes organitzacions de mitjans estatals. I si mirem el passat més recent, era precisament Putin qui sancionava els qui ara li giren l'esquena. L'any passat, Facebook va haver de pagar 17 milions de rubles (204.000 euros) de multa a Rússia per no haver eliminat contingut que la legislació russa considera il·lícit. A més de Meta, empresa matriu propietària de Facebook també va sancionar TikTok i Twitter. El Tribunal del Districte de Tagansky, a la capital russa, va establir que els dos gegants de les xarxes socials havien de pagar quatre i deu milions de rubles, 48.000 i 120.144 euros respectivament, per no eliminar contingut il·legal.