L'independentista flamenc Bart De Wever ha jurat aquest dilluns com a nou primer ministre de Bèlgica, i es posarà al capdavant d'un govern de coalició que mou el país de manera evident cap a la dreta. De Wever, de 54 anys, ha prestat jurament davant del rei dels belgues, Felip, al palau reial de Brussel·les. Just després, ha expressat a les seves xarxes socials que ara toca "posar-se a treballar".
La cerimònia tanca un capítol d'incertesa política a Bèlgica, ja que la negociació per formar el nou govern s'ha estès durant més de set mesos des de les eleccions del juny de l'any passat. El nou primer ministre belga és el líder del partit nacionalista Nova Aliança Flamenca (N-VA), tot i que a partir d'ara haurà d'abandonar la presidència d'aquesta formació política.
Després de mesos de negociacions, la N-VA va tancar una aliança amb els democristians flamencs (CD&V) i els socialistes d'aquesta regió del país, Vooruit, a més de dos partits francòfons liberals, MR i Engagés. Les cinc formacions polítiques van celebrar nombroses reunions la setmana passada, per intentar arribar a un acord abans del dia 31, i l'entesa va ser finalment anunciada divendres.
Amb l'aliança, el bloc d'aquests cinc partits té 81 dels 150 escons de la cambra que va resultar escollida a les eleccions del 9 de juny passat. Tot i que la N-VA va ser part de la coalició de govern entre el 2014 i el 2018, De Wever es converteix ara en el primer nacionalista flamenc a arribar a primer ministre.
La recta final de les negociacions ha estat dominada per la necessitat de controlar els comptes públics del país davant la necessitat de reduir el dèficit públic. A més, el nou programa de govern es basa a controlar la immigració, l'augment de la despesa en defensa (2% el 2029) i una reforma important del mercat de treball per dinamitzar l'ocupació.
Amistat amb Carles Puigdemont
El nou primer ministre belga i el president Carles Puigdemont comparteixen una amistat. De fet, quan De Wever era batlle d'Anvers, va presentar La crisi catalana de Puigdemont a la Fira Internacional del Llibre d'Anvers l'any 2018. No va ser el primer gest de De Wever. "Carles Puigdemont és un amic i els amics sempre són benvinguts", explicava a la televisió pública flamenca l'1 de novembre del 2017, hores després que el president català s'exiliés a Bèlgica. A més, en referència a les càrregues policials de l'1 d'octubre, va dir que creia "que el primer ministre Rajoy" havia jugat "un joc molt cínic emprant la violència contra el seu propi poble. Ha acorralat el poble català i aquesta era la seva intenció", al·legava.