Les pròximes eleccions presidencials dels Estats Units tornaran a disputar-se per molt poc marge, com ja va passar l'any 2016 i 2020. En aquest context, la decisió que han pres els demòcrates de canviar de candidat, de Joe Biden a Kamala Harris, sembla disparar les seves possibilitats per prolongar la seva estança a la Casa Blanca. Poc després de la renúncia de Biden, les primeres enquestes ja mostraven com Harris recuperava i mobilitzava més votants demòcrates. Ara, una enquesta del The New York Times i Siena College, mostra com la candidata demòcrata supera a Donald Trump en tres estats claus: Wisconsin, Pensilvània i Michigan.
🟡 Eleccions EUA 2024: què passaria en cas d'empat?
En els tres estats, Harris supera per molt poc al magnat. De fet, en els tres el percentatge de vots que rebria la demòcrata és el 50% davant el 46% del republicà. Per estret que sigui el marge, si aquests percentatges es mantinguessin els demòcrates podrien comptar amb tres estats fonamentals per aconseguir la presidència. El sondeig és molt recent, es va realitzar entre el 5 i el 9 d'agost.
Des del diari estatunidenc, se subratlla que els demòcrates encara estan donant les seves primeres passes amb la nova candidata, però també apunta que hi ha marge per l'optimisme. Harris rep més acceptació que el seu predecessor, Joe Biden. El passat mes de maig, Trump i Biden empataven en aquests estats, segons una enquesta del mateix mitjà. Ara, Harris acaba amb aquest empat.
Pensilvània, un dels estats més importants i on més inverteixen els candidats
Tots tres estats són crucials per aquestes eleccions, ja que no són extremadament fidels a cap dels dos partits majoritaris i, per tant, poden canviar. Tanmateix, entre els tres en destaca un especialment: Pensilvània. Republicans i demòcrates estan destinant la major part dels seus fons per a propaganda televisiva electoral a l'estat. La campanya del candidat republicà ha invertit 20,8 milions de dòlars en publicitat electoral per a la televisió, mentre de Harris ha invertit 20,5 milions de dòlars. Aquesta suma és més del doble de la despesa de propaganda electoral televisiva destinada al segon estat clau a la llista, Michigan, al que la campanya de Harris ha dedicat 10,2 milions de dòlars i la de Trump 7,3 milions de dòlars.
Els 19 delegats del col·legi electoral de Pensilvània són clau per arribar als 270 necessaris per guanyar les eleccions presidencials en el sistema nord-americà, en què aquest any només set estats “frontissa” podrien decantar la balança cap a un dels dos candidats. A més de Pensilvània, els altres territoris crucials són, d'acord amb les enquestes, Michigan, Geòrgia, Wisconsin, Arizona, Nevada i Carolina del Nord.