El president francès, Emmanuel Macron, i el canceller alemany, Olaf Scholz, han acordat que el corredor H2Med, que ha de transportar hidrogen verd entre Barcelona i Marsella, arribarà també fins a Alemanya. Ho han anunciat els dos dirigents en una roda de premsa posterior a la reunió del Consell de Ministres francoalemany a París, després d'una jornada amb actes per commemorar el 60 aniversari del Tractat de l'Elisi, que va segellar l'amistat entre França i Alemanya 18 anys després del seu enfrontament a la Segona Guerra Mundial.
El president francès ha informat que hi ha "la voluntat" de promoure l'hidrogen verd a Europa a través d'un "enfocament comú" en aquesta matèria. Per això, Macron ha anunciat que, juntament amb Scholz, han decidit "allargar el corredor H2Med —que gràcies a fons europeus uneix Portugal, Espanya i França— a Alemanya, que serà un soci en la infraestructura d'aquest projecte". En aquest sentit, el mandatari gal ha reafirmat el seu suport a aquest corredor per davant de la proposta del MidCat, que inicialment era l'opció preferida per Espanya i Portugal, i que havia de transportar gas a través dels Pirineus.
El canceller, que en el seu moment va donar suport al Midcat i va intentar, sense èxit, convèncer Macron d'unir-se, ha valorat el nou corredor com "un bon projecte de futur" i ha valorat especialment el seu "ancoratge europeu". Scholz ha declarat que el seu interès és que l'hidrogen estigui disponible "a un preu correcte i en quantitats suficients", i ha asseverat que "només serà possible si els països europeus actuen units".
Rien n’est impossible si nous restons unis. Unis, pour les générations futures, et pour construire avec elles, nous le sommes.
— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) January 22, 2023
Nichts ist unmöglich, wenn wir zusammenhalten. Vereint gestalten wir die Zukunft - mit den künftigen Generationen. pic.twitter.com/DnXMpxaUKz
El projecte de l'H2Med, que està previst que entri en funcionament l'any 2030, transportarà 2 milions de tones d'hidrogen verd a l'any des de la península Ibèrica a la resta del continent europeu. Fins ara s'hi comptava amb un primer tram entre Celorico daBeira, a Portugal, i Zamora; i un altre, submarí, entre Barcelona i Marsella, a més de dos eixos troncals. Tanmateix, amb la incorporació d'Alemanya al projecte, aquesta construcció es prolongarà encara més, tot i que encara no s'ha anunciat quin recorregut seguirà. Els fons europeus finançaran un 50 % del projecte.
La Moncloa celebra la decisió
La vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, Teresa Ribera, ha afirmat que "és una excel·lent notícia que Alemanya posi de manifest el seu interès a sumar-se a aquest projecte i en ser destinatari de part de l'hidrogen". A través d'un comunicat, el Ministeri ha destacat que la incorporació d'Alemanya permetrà "reforçar la seguretat i autonomia energètica" de la UE en un context en el qual resulta "imprescindible que els europeus siguin solidaris" per a reduir la dependència energètica. D'altra banda, des de la Moncloa han reivindicat la vocació d'Espanya "de situar-se al capdavant de la carrera per la transició energètica i convertir-se en un referent en l'hidrogen", i consideren que la dimensió "paneuropea" del corredor situa l'Estat en una posició que li permetrà constituir-se com a "hub" d'energia verda.