A l’espai també hi ha fulletons d’estiu, i el de la nau Starliner de Boeing és un dels que va deixant capítols, com el del projecte Polaris Dawn o els problemes dels coets Falcon9 de SpaceX. L’últim d’ells s’ha produït aquest divendres, quan la càpsula Starliner ha completat el retorn a la Terra sense tripulació a bord, marcant el final d'una missió de prova accidentada i perllongada. La nau va ser llançada a l'espai el passat 5 de juny amb els astronautes Barry Butch Wilmore y Sunita Suni Williams per a una missió de prova que originàriament estava planificada per durar vuit dies, però a causa dels problemes tècnics, la NASA va decidir que no era segur que tornés amb els dos tripulants, que continuen atrapats a l’Estació Espacial Internacional (EEI) i no podran tornar a la Terra fins al febrer de 2025, fet que suposa una extensió de 8 mesos més del previst. Aquest vol de prova era crucial per a Boeing, ja que busca la certificació oficial de la Starliner per a missions tripulades regulars a l'EEI. Tot i els contratemps, el retorn de la nau sense incidents és un pas positiu, encara que el procés ha estat més llarg i complicat del previst.
Descens en paracaigudes
La càpsula Starliner va aterrar amb èxit divendres a la nit al camp de proves de míssils de White Sands, a Nou Mèxic. El descens s’ha fet utilitzant paracaigudes i la nau va aterrar a terra ferma, sent la primera càpsula fabricada als EUA a fer-ho en lloc d'ameritzar a l'oceà. De fet, la Starliner va ser dissenyada per aterrar en terra ferma, sent la primera càpsula nord-americana que ho aconsegueix. El lloc escollit per l’aterratge, ha permès un major control i monitoratge del descens i aterratge de la nau, especialment dels que havien presentat problemes durant la missió, com els propulsors i les fuites d'heli. Abans d'iniciar el descens, es va realitzar una maniobra crítica anomenada breakout burn. Aquesta va consistir en una encesa ràpida dels motors per allunyar la nau de l'Estació Espacial Internacional al més aviat possible. L'objectiu era minimitzar els riscos associats amb els propulsors defectuosos de la nau.
Те самые «неработающие двигатели» аппарата Starliner после отделения от МКС. И тот самый корабль «не может безопасно вернуться» после успешной мягкой посадки. Всем кричавшим экспертам предлагаю больше не кричать, особенно про двух застрявших астронавтов pic.twitter.com/NlAvEHbJFf
— Кукуруза как у томакруза 🌽 (@KYKYPY3A_B) September 7, 2024
Els problemes tècnics
Però la mesura de seguretat més significativa va ser la decisió de la NASA de no permetre que la Starliner tornés amb la tripulació a bord. Aquesta decisió es va prendre a causa de les preocupacions sobre la capacitat de la nau per mantenir una orientació precisa durant el reingrés, considerant els problemes que van sorgir durant la primera etapa del viatge. D’una banda, les fugues d’heli en els propulsors del vehicle, i d’altra, errades en els propulsors del sistema de control de reacció.
Ara, però, falta que Butch Wilmore y Suni Williams puguin tornar a casa, cosa que s’espera que puguin fer el febrer del 2025, quan està previst que torni la càpsula Dragon de SpaceX que es llançarà el 24 de setembre. Mentrestant, els dos astronautes continuen amb les seves activitats habituals a bord de l’Estació Espacial Internacional, seguint una rutina diària que inclou treball científic (experimentes i investigacions en àrees com biologia, física, astronomia i medicina), dediquen almenys dues hores diàries a exercitar-se per contrarestar els efectes de la microgravetat als seus cossos, també fan tasques de manteniment i de reparació dels sistemes de l'estació i mantenen contacte regular amb el control de missió a la Terra.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!