El líder de l'oposició rus empresonat, Aleksei Navalni, ha demanat un "front d'informació" contra la invasió russa a Ucraïna. Ja que, des de la presó, té molt present els resultats de les enquestes que mostren que el 75% dels russos donen suport al conflicte, tot i que afirma que són "una mentida del Kremlin". En un fil de Twitter, Navalni ha demanat als líders occidentals que donin suport a una campanya publicitària massiva a les xarxes socials per trencar la propaganda del Kremlin sobre l''operació militar russa'.
"Necessitem anuncis. Molts anuncis", ha descrit. "Una gran campanya nacional contra la guerra començarà amb una campanya publicitària. Dos-cents milions d'impressions al dia per arribar dues vegades a tots els internautes russos. Històries, publicacions. A tot Rússia, a ciutats i pobles. En cada tauleta i en cada telèfon". Segons explica i recull el The Guardian, va fer una trucada a Joe Biden, Boris Johnson, Ursula von der Leyen, Mark Zuckerberg y Sundar Pichai, director del propietari de Google, Alphabet. L'objectiu és "trobar urgentment una solució per aixafar a propaganda del president rus, Vladímir Putin, fent servir el poder publicitari de les xarxes socials".
Per què una campanya publicitària?
Segons constata el mateix mitjà, una campanya publicitària ser una manera d'esquivar els esforços del Kremlin per tancar mitjans de comunicació a Rússia. De fet, igual que algunes webs i diaris independents, el censor rus també ha bloquejat l'accés a Facebook, Twitter i Instagram. El cas és que, fins i tot, el centre Levada, considerat independent, han mostrat un suport majoritari entre els russos davant de la guerra a Ucraïna. Els crítics, però, han citat tècniques d'enquesta diferents, baixes taxes de resposta i altres factors atenuants per argumentar que molts russos simplement tenen por per expressar la seva oposició a la guerra.
Però no és l'únic que juga a favor de les enquestes. El Kremlin ha posat molts esforços en mitjans de comunicació per dominar franges horàries amb programes on clarament parlin de l'operació militar especial i eliminant l'entreteniment. "El fet és que la majoria de ciutadans russos tenen una visió completament distorsionada del que està passant a Ucraïna", ha destacat el mateix Navalni a les xarxes. "Per a ells, Putin està duent a terme una petita guerra molt exitosa, amb molt poca sang. Els nostres soldats són herois i gairebé no hi ha baixes".
La propaganda russa
"No hi ha guerra sense propaganda", explicava fa uns dies en conversa amb ElNacional.cat Miguel Vázquez Liñan, expert en propaganda russa i Coordinador al Grup d'investigació en Memòria Històrica i Comunicació i professor de la Universitat de Sevilla. "S'ha de tenir en compte que la propaganda es posa en marxa durant la guerra. Rússia té les de perdre a Occident perquè és el país agressor, ha de justificar el que està fent". D'aquesta manera, Vázquez Liñan constatava que sempre és més complicat justificar l'agressor que l'agredit. Ara bé, planteja el dubte que tal vegada se li ha donat a Ucraïna un crèdit exagerat "perquè el que diu l'agredit és cert i l'altra part, falsa. S'està veient la guerra com Ucraïna contra la segona potència armamentística més gran del món. I Ucraïna apareix com que s'estan defensant els valors democràtics contra una tirania. Rússia parteix amb un cert desavantatge". I és que malgrat que Rússia és agressora i Ucraïna l'agredida, el relat és esbiaixat (com en totes les guerres). Tanmateix, amb l'apagada informativa a Rússia, l'investigador ressaltava que Putin ha envaït Ucraïna i també Rússia "perquè ho ha convertit en un règim autoritari amb incapacitat d'expressar-se amb llibertat, amb càstigs a escala dictatorial, per delictes de llibertat d'expressió, manifestació i associació". "Hi ha hagut una ocupació del país. L'altre dia va dir escòria quintacolumnista als que havien donat suport a Occident o els que havien marxat de Rússia".
"Hi ha una part de la població que dona suport, en major o menor mesura, a Putin, però donar suport a les seves polítiques tampoc implica donar suport a aquesta guerra. Malgrat que l'esforç de la propaganda va calant. Aquesta gent no fa l'esforç per sortir de mitjans oficials, i això deixa una mirada al món molt reduïda. El que podria passar, és que Rússia acabi més tancada en si mateixa, tot i que mirant el mapa, hi ha moltes dificultats perquè Rússia acabi sent un país aïllat. El que sí que podria repetir-se és quelcom similar a l'URSS". La propaganda, en aquest sentit, "simplifica els arguments i acostuma a dibuixar una situació on s'enfronten el bé i el mal i hi ha pocs espais per als grisos". D'aquesta manera, Putin ha portat certa estabilitat al país. "S'ha venut com el líder que no permetrà que Rússia perdi poder a escala internacional. Ho ha fet dibuixant un país rodejat d'enemics, l'OTAN, la Unió Europea... Tots estan contra Rússia i ha d'estar preparada per defensar-se. Si aconsegueixes que aquesta visió cali, la d'un país rodejat d'enemics, ets un país en guerra i et comportes com a tal. I, per tant, és necessari tenir un líder fort i militar. Així s'explica la propaganda dels últims anys".