La comunitat llatina als Estats Units ha endegat una campanya de boicot massiu contra empreses dels Estats Units com a represàlia per les polítiques de Donald Trump, que ha complert les seves amenaces i aquesta matinada ha signat el decret pel qual s’imposen aranzels comercials del 25% als productes procedents dels països veïns, Mèxic i Canadà, a més del 10% addicional a la Xina. Freeze Latino Movement és el nom d’aquest moviment de boicot massiu, que es promou principalment a xarxes socials com TikTok, YouTube, Facebook, X (abans Twitter) i Instagram. Els usuaris d’aquestes xarxes estan impulsant aquesta campanya, compartint informació, imatges de supermercats amb passadissos deserts i botigues buides, i tot i que encara està per veure l'impacte que pot tenir aquesta campanya en l'àmbit econòmic, de moment ja ha aconseguit una interacció de més de 100 milions a les xarxes socials, el 77% dels quals dona suport a deixar de comprar productes estatunidencs.

La comunitat llatina ha fet una crida per protestar contra aquest boicot i pretén afectar grans corporacions i empreses com Walmart, McDonald’s, Nestlé, Starbucks o Target. Els missatges a les plataformes digitals insten els consumidors a verificar els productes que adquireixen i prioritzar-ne els que estan fets a  Llatinoamèrica, especialment a Mèxic. S’insta a verificar el codi de barres (els productes mexicans comencen per 750), revisar l’empresa fabricant i confirmar-ne l'origen, o buscar el segell de “fet a Mèxic” als envasos. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @latinofreeze

Els llatins, un PIB de 3,7 trilions de dòlars

El moviment fa una crida als llatins a no gastar els seus diners en empreses que donen suport a les polítiques de Donald Trump, amb l’objectiu d’impactar en l’economia nord-americana, donat que, com destaca la pàgina web de Freeze Latino Moviment, el PIB llatí als Estats Units és el cinquè més gran del món, amb 3,7 trilions de dòlars (uns 3,59 bilions d'euros) dels 30 bilions del PIB total del país, i una població que representa el 20% als Estats Units.

Congelació llatina

El moviment Freeze fa una crida a la "congelació llatina", en què demana a la comunitat que guardi i estalviï els seus diners per a despeses, que compri només el que és essencial (aliments), que evitin fer compres importants i cancel·lin les subscripcions que puguin tenir. També s'insta les empreses "negres, llatines i afins a donar suport a aquest moviment" i també aquelles que apliquen una política DEI (Diversitat, Equitat i Inclusió) i de suport als immigrants. A la pàgina esmentada pàgina web, també es detallen les empreses compromeses amb el DEI i les empreses on recomanen no comprar perquè apliquen polítiques d'igualtat reduïdes, entre les quals es troben les abans esmentades, i d'altres, com Amazon, Coca-Cola, Tesla, Ford, Harley-Davidson o In and Out.

El 3 de febrer, 'Dia sense Llatins'

També s'està promocionant per les xarxes una iniciativa de protesta i boicot, el Dia sense Llatins, programada per a aquest dilluns 3 de febrer, en el qual es vol demostrar la importància dels immigrants llatins en l'economia i la societat nord-americanes. Les accions previstes són deixar de treballar, comprar, vendre productes o portar els nens i les nenes a l'escola, i es pretén que la protesta s'estengui per diverses ciutats del país. Aquesta iniciativa s'inspira en la pel·lícula Un dia sense mexicans, estrenada fa 21 anys. Dirigida per Sergio Arau, Un dia sense mexicans es va estrenar el 14 de maig del 2004 i és una trama satírica que es desenvolupa a Califòrnia, on un dia tots els llatins desapareixen misteriosament, cosa que provoca caos i desconcert a l'estat.