Desenes de cotxes s’apilonen davant d’una gasolinera al nord de Londres.  “És la quarta que visito aquest matí, i la primera on trobo gasolina”, explica Justin Taylor assegut en una furgoneta d’una empresa de telecomunicacions. Una llum vermella davant del seu seient adverteix que el vehicle, per poc, s’ha quedat sense combustible. Mentre espera que arribi el seu torn amb el so dels clàxons impacients de fons, envia una foto als seus companys de feina que no han tingut tanta sort. “Aquí trobareu gasolina”, diu el missatge.

Escenes similars a aquesta, que es vivia dijous al districte londinenc d'Islington, s'han repetit durant tota la setmana arreu del Regne Unit. Segons les dades de dijous passat de la Petrol Retailer Association (PRA), que agrupa dos terços de les gasolineres del país, un 27% d’aquestes no tenien combustible, i en un 21% més els faltava o dièsel o gasolina. “Fa quatre dies que no ens arriba res”, comenta Thaya Bandara, treballador d’una gasolinera a Hackney, Londres. Des de l’empresa BP, els diuen que és perquè no hi ha prou conductors per fer-los arribar la gasolina.

Sense camioners al Regne Unit

El Brexit i la pandèmia han deixat el Regne Unit sense camioners suficients per abastir les necessitats del país. Amb la irrupció de la covid, molts conductors de camions de la UE que treballaven al Regne Unit van optar per marxar a casa, i ara tornar els és molt més complicat. La sortida de la Unió Europea, que es va fer completament efectiva l’1 de gener d’aquest any, fa ara que tots els ciutadans europeus que hi vulguin treballar hagin de demanar un visat. I no és fàcil d’aconseguir: per obtenir-ne un de llarga durada cal demostrar certificats oficials d’anglès, un contracte d’almenys £25,600 anuals... A més, a partir d’aquest primer d’octubre, els documents d’identitats europeus ja no valdran per entrar al Regne Unit; només servirà el passaport.

A això s’hi suma el fet que no hi ha suficients treballadors del Regne Unit amb permís per conduir camions. Des de la Road Haulage Association (RHA - Associació de Transport per Carretera), calculen que en total falten uns 100.000 transportistes per poder abastir les necessitats del país. Per això, els productes triguen a arribar als supermercats o a les gasolineres més del que era habitual.

Diversos sectors critiquen la falta de previsió del govern conservador de Boris Johnson que, tot i la situació que travessa el país, encara es nega a parlar de crisi o responsabilitzar-ne el Brexit.

Les excuses de Boris Johnson

“No és un tema del Brexit”, defensava el secretari del Tresor, Simon Clarke, en una entrevista a la BBC aquest dijous. Segons Clarke, la situació és igual en altres països europeus i els problemes de subministrament que travessen el Regne Unit no són una conseqüència d’haver abandonat la UE.

Una altra de les sonades declaracions d’aquesta setmana ha sigut la del mateix primer ministre sobre els serveis essencials. Convençut que la situació s’està estabilitzant, Johnson va deixar caure que no calia donar prioritat als treballadors essencials a l’hora de posar gasolina. El cert és, però, que sigui quina sigui la feina que facin, molts britànics n’estan patint les conseqüències. “Aquesta setmana alguns companys no han pogut anar a treballar perquè no tenien gasolina per fer anar les màquines”, confessa Patrick Pazini, jardiner, mentre omple el dipòsit d’un tallagespa en una de les gasolineres obertes de Londres.

Compres de pànic?

Aquesta darrera setmana el nombre de gasolineres sense combustible ha passat de 37% el dilluns a 27% el dijous, segons les xifres de la PRA. La versió del govern és que les coses s’estan estabilitzant i que “si la gent consumeix amb normalitat, tot tornarà a la normalitat”.

Responsabilitzen així els consumidors d’haver comprat amb pànic i acaparat més de l’habitual, com ja va passar al principi de la pandèmia amb els estocs de paper de vàter. Les dades delaten, però, que el consum de gasolina al Regne Unit encara està un 10% per sota dels nivells prepandèmics. I les dificultats per trobar combustible també han fet que els britànics hagin hagut d’optar per altres mitjans de transport. De fet, aquest dilluns es va registrar la xifra més baixa de trànsit a les carreteres des que van aixecar les restriccions a mitjans de juliol, segons les dades de l’Office for National Statistics.

Un cartell en una gasolinera de Londres adverteix que s'han quedat sense combustible. / L.C

“A Sri Lanka ho havia viscut molts cops, però aquí és la primera vegada”, explica Banu, des de darrere del taulell d’una gasolinera davant de Finsbury Park (Londres). Ja fa temps que va marxar d'aquest país al sud de l’Índia, i ara és el gerent d’aquesta benzinera. Des de fa dos dies, però, que tenen penjat un rètol a l'entrada on es llegeix “No fuel”. La setmana passada, en 48 hores, van esgotar totes les existències en mig d’unes escenes que Banu descriu amb incredulitat. “La cua arribava al final del carrer, va venir la policia a regular el trànsit, i hi va haver alguna baralla per culpa de conductors que intentaven saltar-se la cua”, relata.

Per sort les coses no van anar a més, però alguns treballadors de gasolineres del Regne Unit han denunciat l’escalada d’agressivitat a la qual estan sotmesos, amb agressions tant físiques com verbals.

Mobilitzar l’exèrcit i altres mesures d’urgència

Vulguin o no admetre aquesta crisi i el paper que hi juga el Brexit, des del govern de Boris Johnson no han tingut més remei que aplicar algunes tímides mesures d’urgència per frenar el cop. Aquest dimecres el secretari d’empresa, Kwasi Kwarteng, anunciava la mobilització de la flota de camions cisterna de reserva. Es tracta de 80 vehicles del govern que, de moment, conduiran civils per distribuir gasolina. Al mateix temps, estan entrenant 150 soldats perquè també puguin transportar combustible.

El primer ministre del Regne Unit, Boris Johnson. / Efe

Una altra de les mesures que aplicarà el govern britànic és la concessió de 10.500 visats d’urgència per camioners i treballadors de la indústria càrnia, un sector on també falta mà d’obra qualificada i que està afectant la cadena alimentària. Seran, però, visats temporals de només 12 setmanes de duració; una característica considerada insuficient per diverses associacions, ja que està lluny dels 100.000 treballadors que falten, i que no aconseguirà que els qui tenen feines fixes o més segures a la UE es desplacin al regne Unit.

I això, fins quan?

Amb l’entrada de la tardor, sembla que el Nadal està cada cop més a tocar. I una de les principals preocupacions dels britànics és saber si podran celebrar les festes com sempre. La falta de conductors i la crisi de la gasolina fan que, a part de les estanteries buides als supermercats, també es temi de la falta de joguines i altres protagonistes típics d’aquesta època de l’any.

Estanteries buides en alguns supermercats de Londres per la falta de transportistes. / Efe

Fins quan durarà tot plegat? Des del PRA asseguren que les coses estan millorant a poc a poc a les gasolineres, una predicció que des del govern de Johnson abracen. Però el mateix secretari d’empresa no ha volgut assegurar que la situació que s’està vivint ara al Regne Unit no tindrà impacte en les habituals compres de Nadal

 

Imatge principal: Cartell de "Fora de servei" en una gasolinera de Londres. / L.C.