Circular en cotxe pel centre de Manhattan ja no serà gratuït. A partir d’aquest diumenge, Nova York ha implementat un sistema de peatge urbà per congestió que té objectiu de disminuir el trànsit vehicular al centre de Manhattan, millorar la qualitat de l'aire i generar ingressos per millorar el transport públic (MTA). El programa, conegut com a Congestion Pricing, s’aplicarà malgrat la polèmica i la fèrria oposició de Donald Trump. Les autoritats esperen que amb aquesta mesura es disminueixi la circulació en la zona en aproximadament 80.000 vehicles diaris. La mesura ha entrat en vigor a partir de la mitjanit d’aquest 5 de gener, però podria ser que no s’allargui massa en el temps, donat que Trump va anunciar que la “liquidaria” aquesta tarifació durant la seva primera setmana a la Casa Blanca. Una amenaça que va portar a la governadora Kathy Hochul i a l'Autoritat Metropolitana de Transport (MTA en anglès) a accelerar el procés d’implementació abans que Trump assumeixi la presidència el 20 de gener.

El peatge urbà abasta una zona que s’anomena Zona d’alleujament de Congestió (Congestion Relief Zone) que abasta l’àrea compresa entre el carrer 60 i la part sud de l'illa de Manhattan, al sud del Central Park. Una zona que inclou barris com Wall Street, Midtown, Chelsea o el Soho. Gairebé 700.000 vehicles circulen diàriament per Manhattan a una velocitat mitjana d'11 km/h, des del carrer 60 cap al sud de l'àrea afectada, amb constants congestions, ulular de botzines i sirenes de policies, bombers i ambulàncies. 

Què costa i com es paga?

Les tarifes depenen de les franges horàries i del tipus de vehicle. Els automobilistes particulars hauran de desemborsar entre 9 i 13,50 dòlars en horaris de major afluència (entre les 5.00 i les 21.00 hores entre setmana i les 9.00 i 21.00 hores els caps de setmana), depenent de si compten amb la targeta E-Z Pass. A les nits, la tarifa disminueix a 2.25 o 3,30 dòlars per als que tinguin aquesta targeta. Vehicles més grans, com ara camions i autobusos turístics, tindran tarifes que van des dels 14,40 fins als 21,60 dòlars, mentre que les motocicletes pagaran 4,50 dòlars (1,05 dòlars en horari nocturn). Els taxistes pagaran 75 centaus, mentre que els conductors de plataformes com Uber i Lyft hauran d'abonar 1,50 dòlars. Algunes autopistes i túnels estaran exempts del peatge, sempre que els conductors no accedeixin als carrers de superfície dins de la zona tarifada. Existeixen excepcions i descomptes per vehicles que transporten persones amb discapacitat, els conductors amb baixos ingressos que paguen el peatge 10 cops al mes poden sol·licitar un descompte del 50% i també hi ha crèdits per vehicles amb E-ZPass que ingressin per certs túnels durant l’horari de màxima afluència. 

Cobrament automatitzat

L’E-Pass és un sistema electrònic de cobrament de peatge que s’instal·la en la part superior dels parabrises de l’automòbil i permet pagar peatges automàticament sense necessitat de detenir-se en les cabines. Els pagaments es dedueixen directament d’un compte de prepagament. Càmeres instal·lades en els accessos a Manhattan registren les dades dels vehicles i envien les factures de manera electrònica.

Càmeres per captar els vehicles, a Manhattan
Càmeres per captar les dades els vehicles, a Manhattan

Aquesta polèmica iniciativa pretén reduir la contaminació atmosfèrica i alhora finançar el metro local, mitjà usat per 4 milions de persones diàriament i que és contínuament criticat pel seu cost (2,90 dòlars per viatge) i la seva obsolescència. El pla de peatges està dissenyat per ajustar-se de manera progressiva per tal de recaptar aproximadament 15.000 milions de dòlars, destinats al pressupost de capital de la MTA, i es preveu que la tarifa base per a automòbils augmenti a 12 dòlars el 2028 i arribi als 15 dòlars el 2031.

Crítiques i controvèrsia

El nou peatge ha generat molta polèmica entre els ciutadans i treballadors de Nova York, amb crítiques de taxistes i conductors que consideren que la mesura augmentarà les seves despeses diàries considerablement, però també ha tingut defensors. Donald Trump va qualificar el peatge com “l’impost més regressiu que coneix la humanitat” i va criticar que aquesta tarifació perjudicaria a les famílies treballadores i a les empreses, afirmant que “serà pràcticament impossible que la ciutat de Nova York es recuperi mentre l’impost de congestió estigui en vigor”. L’oposició de Trump va generar preocupació entre els impulsors del pla, el que va portar a la governadora Hochul i a l’MTA a accelerar el procés d’implementació. Tant defensors del transport públic com a detractors de la Congestion Pricing han realitzat protestes i manifestacions a favor i en contra de la mesura.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!