"Ningú vol que el mar Roig es converteixi en el mar Negre, però resulta que això és el que passarà". És l'advertència que ha fet el coordinador humanitari de les Nacions Unides per al Iemen, David Gressly, en relació amb la possibilitat que el superpetrolier 'FSO Safer', immobilitzat des de fa gairebé deu anys davant de les costes del Iemen sense cap mena de manteniment o supervisió, s'enfonsi i provoqui un vessament de petroli que suposaria una catàstrofe ecològica i humanitària sense precedents a la regió. En declaracions a Sky News, Gressly ha explicat que el vaixell encara conté al seu interior més d'un milió de barrils de cru, i que podria "enfonsar-se o rebentar en qualsevol moment". 

El petrolier Safer té un alt risc d'enfonsar-se o d'explotar

El petrolier es va construir el 1976, i porta amarrat al nord de la ciutat de Hodeida des del març del 2015, a causa de l'inici de la guerra civil del Iemen. Té risc d'enfonsar-se pel deteriorament de l'estructura del vaixell, però també d'explotar, donat que no hi ha cap mecanisme que controli els gasos produïts per l'evaporació del combustible. "No es tracta d'una qüestió de 'potser', és una qüestió de 'quan'", ha avisat l'humanitari, que ha instat el sector privat a col·laborar per fer possible la retirada del vaixell. En aquest sentit, el Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament (PNUD) va anunciar a mitjans de mes la compra d'un altre vaixell de gran capacitat, un 'Very Large Crude Carrier' (VLCC) de l'empresa Euronav, per extreure el cru emmagatzemat a l'interior del vaixell.

En l'entrevista, Gressly ha manifestat la frustració per la manca d'ajuda dels donants internacionals per proporcionar els aproximadament 30 milions d'euros que fan falta per poder dur a terme l'operació, tenint en compte que les estimacions apunten que un abocament suposaria un cost aproximat d'uns 20.000 milions d'euros. "És veritat que la situació a què s'enfronten els donants internacionals és molt complexa per diversos motius, però el cas és que tenen diners per fer front a emergències. Si hi hagués un vessament, comptaríem amb desenes de milions de dòlars per netejar-lo, però ningú sembla tenir diners als pressupostos quan es tracta d'impedir catàstrofes", va concloure l'humanitari.

La situació complexa a la qual es refereix Gressly té a veure amb el repartiment de la càrrega del petrolier, donat que els barrils de cru tenen un valor estimat en 40 milions de dòlars. El pla de l'ONU és vendre'l i repartir-lo entre el govern del Iemen i els rebels houthis.

Les conseqüències d'un vessament

Segons un model projectat per la revista científica Nature Sustainability, un abocament total del 'Safer' s'estendria fins a l'Aràbia Saudita i per totes les aigües d'Eritrea i Djibouti, i obligaria al tancament immediat dels ports de Hodeida i Saleef, imprescindibles per a l'entrada d'aliments i d'ajuda humanitària per als sis milions d'afectats per la guerra. L'abocament també impediria l'arribada de combustible a vuit milions de persones que ho necessiten per activar els seus generadors o bombes d'aigua potable en un país que ja pateix una greu crisi humanitària a conseqüència de la guerra. A més, l'accés a l'aigua també es complicaria perquè un vessament obligaria a tancar les plantes dessalinitzadores. L'impacte ambiental seria molt greu tant per als humans, que es veurien exposats a un aire molt contaminat i a toxines, i per a la vida marina, especialment per als coralls i la població de peixos, que trigarien 25 anys a recuperar-se.