Les tasques per desactivar la bomba de la Segona Guerra Mundial que ha aparegut a 2,5 quilòmetres de la Gare du Nord de París —per on passen uns 600.000 viatgers diàriament— han conclòs amb èxit, segons ha informat el ministre de Transports, Philippe Tabarot. A partir d'aquí, les autoritats han assenyalat que el trànsit ferroviari començaria a normalitzar-se a partir de les cinc de la tarda d'aquest divendres. "Estem encantats i alleujats que s'hagi acabat", ha dit Tabarot, segons informa la BBC. El govern francès ha destacat que la troballa és excepcional, tenint en compte la grandària de la bomba que s'ha desactivat. La bomba localitzada per uns operaris de matinada pesa mitja tona (200 quilos de càrrega explosiva) i es trobava a prop de les vies del suburbi de Saint-Denis. Tabarot ha explicat que trobar bombes de la Segona Guerra Mundial és quelcom que de vegades passa, però mai no se n'havia localitzat cap de les dimensions de la d'aquest divendres, cosa que ha qualificat de "molt excepcional".
Aquesta troballa ha obligat a paralitzar el trànsit ferroviari des d'aquesta estació, la més gran de la ciutat, de manera que París viu una jornada de caos. La comunicació entre Londres i París queda afectada ja per tot el dia, però sí que comencen a operar els trens regionals francesos. Per procedir a la desactivació de la bomba, ha calgut desallotjar 200 persones dels seus domicilis, propers a l'àrea on ha estat localitzada l'artefacte. De fet, s'ha hagut d'establir un perímetre de seguretat de 500 metres. A banda dels desallotjats, a altres veïns de la mateixa zona se'ls ha demanat que no sortissin de casa. L'operació s'ha complicat per la detecció d'una fuita de gas a la zona, cosa que ha endarrerit la tasca de desactivació. Les fuites de gas a prop d'explosius són un risc significatiu perquè qualsevol espurna podria desencadenar una explosió secundària.
Interrogants sobre la bomba
Matthieu Chabanel, director de la unitat de gestió d'infraestructures ferroviàries SNCF Réseau, ha explicat que la mida de la bomba era "realment força excepcional". "Sabem que durant la Segona Guerra Mundial la xarxa ferroviària va ser fortament bombardejada, especialment aquí, al nord de París, on també hi havia moltes fàbriques", ha dit. Es desconeixen, de moment, altres detalls de l'artefacte, com per exemple quan podria haver estat llançat, qui el va llançar i si data d'abans o després de l'ocupació de París per part de l'Alemanya nazi el 1940. Recentment, s'han localitzat altres bombes en altres països europeus. A Alemanya se n'han trobat a Colònia i Berlín. També se n'han localitzat al Regne Unit.