La unitat antiterrorista de la Policia Metropolitana de Londres ha assumit la direcció de la investigació de l'incendi en una subestació elèctrica que ha provocat el tancament total aquest divendres de l'aeroport de Heathrow, el de més trànsit de passatgers d'Europa. Malgrat que de moment "no existeixen indicis" que apuntin a un sabotatge de la subestació de North Hyde, a Hayes —a uns quatre quilòmetres de l'aeroport—, un portaveu policial ha afirmat que es mantenen totes les hipòtesis obertes. "Estem treballant amb la Brigada de Bombers de Londres per establir la causa del foc, que segueix sota investigació. Encara que ara per ara no hi ha indicis de delicte, mantenim la ment oberta", ha apuntat.

Un incendi en una subestació elèctrica aquesta matinada ha obligat a tancar l'important aeroport de Heathrow, la qual cosa ha generat cert caos aeri al Regne Unit i ha obligat a cancel·lar més de 1.350 vols per tot Europa, tant arribades com sortides, i ha afectat els plans d'uns 200.000 passatgers, d'acord amb les dades del portal de seguiment de vols Flightradar24. "Oferirem informació actualitzada quan en sapiguem més sobre la recuperació de les operacions. Sabem que això serà decebedor per als passatgers i volem assegurar-los que estem treballant àrduament per resoldre la situació", ha declarat un portaveu de l'aeroport a The Guardian. La previsió de moment és que Heathrow estigui tancat fins a les 23.59 hores GMT. A més de l'afectació a l'aeroport, unes 67.000 llars s'han quedat sense electricitat amb motiu de l'incident, i unes 5.000 encara continuen sense. 

La decisió que el servei antiterrorista hagi assumit la direcció de la investigació respon, apunten les fonts policials, a "la localització de la subestació i a l'impacte que aquest incident ha tingut sobre una infraestructura nacional crítica". "Això es deu als recursos i capacitats especialitzats dins d'aquest comandament (la policia antiterrorista) que poden ajudar al progrés ràpid de la recerca, per a minimitzar la disrupció i identificar la causa", afegeixen. Per això, les forces de seguretat asseguren que de moment la implicació d'aquesta unitat és abans de res una "mesura de precaució".

incendi estacio electrica aeroport heathrow londres foto bombers de londres
Incendi a la instal·lació elèctrica que subministra Heathrow / Bombers de Londres

Un 10% de l'incendi continua actiu

Un 10% de l'incendi de la subestació elèctrica continua actiu, segons ha informat prèviament el subcomissari del Cos de bombers de Londres, Jonathan Smith. Els bombers continuen operant en la zona afectada. Smith ha explicat que l'incendi "va involucrar a un transformador que conté 25.000 litres d'oli de refrigeració totalment cremant. Això ha creat un risc important a causa de l'equip d'alt voltatge encara encès i a la naturalesa del foc alimentat amb combustible". També ha afirmat que "una manta d'escuma" ha contingut l'oli inflamable que va ocasionar el foc i ha reduït la seva temperatura. "Aquest és un d'aquests tipus d'incendi que cremen durant un període de temps significatiu", ha apuntat.

El primer ministre britànic, Keir Starmer, ha afirmat que està "en estret contacte" amb les autoritats per fer seguiment de l'incident. Per la seva part, l'alcalde de Londres, el laborista Sadiq Khan, ha demanat aquest divendres als ciutadans "no desplaçar-se sota cap circumstància" a l'aeroport de Heathrow, tot i que entén que la situació sigui "molt frustrant" pels passatgers amb els vols cancel·lats i les persones a les quals se'ls hi ha anat la llum.

La IATA: "Es tracta d'una clara falla de planificació per part de l'aeroport"

L'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) ha afirmat que l'incendi que és "un altre cas més en el qual Heathrow decep tant als viatgers com a les aerolínies". L'entitat, que representa els interessos de més de 260 aerolínies de tot el món, reacciona de forma molt crítica a aquest greu incident. IATA ha qüestionat que un aeroport tan important depengui únicament d'una font d'energia i que no tingui una alternativa. "Si aquest és el cas, com sembla ser-ho, llavors es tracta d'una clara falla de planificació per part de l'aeroport", ha censurat. Agrega, a més, que ara ha de plantejar-se la delicada pregunta sobre qui haurà d'indemnitzar als passatgers afectats. "Hem de trobar una distribució més justa dels costos d'atenció als passatgers, en lloc que només les aerolínies es facin càrrec quan la infraestructura falla", ha dit el director general de IATA, Willie Walsh. "Fins que això ocorri, Heathrow tindrà molt pocs incentius per a millorar”, ha conclòs.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!