L'aviació internacional no vol més ensurts com el que es va donar divendres quan un avió d'Alaska Airlines va perdre una finestra en ple vol. Els avions Boeing 737 Max 9 com el d'Alaska Airlines no podran enlairar-se si no passen una inspecció de seguretat. Així ho han decidit les agències dels Estats units (FAA), Europa (EASA) i les companyies aèries, com Turkish Airlines, que tenen avions d'aquest model a la seva flota. Aquesta ha estat la primera conseqüència de l'incident que va patir aquest un avió d’aquest model d’Alaska Airlines, que va haver de fer un aterratge d'emergència divendres a la nit a l'aeroport de Portland, a Oregon, després de perdre part del fusellatge, inclosa l'esmentada finestra, a 4.800 metres d’altitud. El vol 1282 havia sortit mitja hora abans d'aquest aeroport en direcció a Ontario, a Califòrnia, quan es va produir la despressurització de la cabina i va aconseguir aterrar amb 171 passatgers i sis tripulants a bord.
Alaska Airlines uziemiły 65 samolotów Boeing 737 MAX 9 po tym, jak w jednym z nich wypadły zapasowe drzwi. Na pokładzie było 171 pasażerów i 6 członków załogi.
— Piotr Panasiuk (@PanasukPetr) January 7, 2024
To nie jedyny incydent z udziałem Boeinga 737 Max – pierwszy taki samolot rozbił się w Indonezji w 2018 roku, a rok… pic.twitter.com/ar5T6Mchxp
218 avions d'aquest model arreu del món
La Federal Aviation Administration (FAA), l’agència federal de l'aviació dels Estats Units, responsable de la seguretat i les regulacions de l’aviació, va ordenar aquest dissabte la immobilització temporal de 171 avions Boeing 737 Max 9 per inspeccionar-los. Cap avió d’aquest model d’alguna de les companyies estatunidenques o bé d'aerolínies estrangeres que operin dins del país, no podran enlairar-se fins que passin una inspecció de seguretat. L’Agència Europea de Seguretat Aèrea (EASA), per la seva part, tampoc deixar volar als avions Boeing 737 Max 9, tot i que cap de les aerolínies que depenen del seu control disposen de cap avió del mateix model. Al món hi ha actualment un aproximat de 218 avions d'aquest model en actiu arreu del món.
Entre quatre i vuit hores d'inspecció per avió
A més dels reguladors, l’aviació internacional ha reaccionat a l’incident amb la immobilització dels aparells que fan les mateixes aerolínies. Alaska Airlines (65) i United Airlines (46), que tenen les flotes més grans de 737 MAX 9, van immobilitzar els avions per revisar-los, cosa que va provocar que desenes de vols fossin cancel·lats. En un primer moment, l’aerolínia Alaska Airlines va decidir deixar a terra la flota dels seus 65 avions Boeing Max 9 "com a mesura de precaució". Després de la decisió de la FAA, cap dels seus avions pot tornar a enlairar-se fins que passin una inspecció que, segons l'agència, dura entre quatre i vuit hores per avió. En el cas dels avions d'Alaska Airlines, la companyia ha anunciat que ja n'ha inspeccionat 18 i que, un cop fetes les comprovacions, ja han tornat a volar. La resta, diuen, tornaran a entrar en servei en els pròxims dies. Aeroméxico i l'aerolínia panamenya Copa, Air Canada i Icelandair també van anunciar que deixaran a terra els avions afectats per l'ordre emesa per la FAA fins que es revisin. Si bé la majoria de Boeing 737 Max 9 són propietat d'aerolínies nord-americanes i canadenques, les dues companyies més grans de Turquia i Islàndia (Turkish Airlines i Icelandair) posseeixen un bon nombre d'aeronaus d'aquest model. Turkish Airlines, que té la 13a flota d’avions comercials més gran del món, ha informat en un comunicat que "arran de l'incident del Boeing 737 MAX 9 operat per Alaska Airlines, cinc Boeing 737 MAX 9 de la flota de Turkish Airlines van ser cridats a revisió com una mesura de seguretat".