La incertesa al voltant del futur de TikTok als Estats Units (EUA), ha fet que molts usuaris no s'esperin a sentir la decisió del Tribunal Suprem sobre l'app i es busquin una alternativa. Els legisladors estatunidencs van prohibir l'aplicació al·legant que l'empresa matriu, ByteDance, és d'origen xinès i, per tant, l'ús de les dades dels usuaris dels EUA que podia fer Tiktok era un perill per la seguretat del país. En contra del que podrien haver esperat les autoritats estatunidenques, els seus ciutadans trien una altra app xinesa: Xiaohongshu, que significa "petit llibre vermell", sovint abreujada pels usuaris nord-americans com RedNote.
Els autoanomenats "refugiats de TikTok", usuaris estatunidencs que busquen alternatives davant de la possible prohibició de la plataforma al seu país, han anat a parar a RedNote. L'app ja és molt popular entre la població xinesa, però, com és que hi han anat a parar usuaris dels EUA? L'atractiu d'aquesta aplicació és que també es basa sobretot en la publicació de vídeos curts. Tot i que va néixer com l'alternativa xinesa a Instagram, amb el temps s'ha centrat cada cop més en els vídeos.
Els primers usuaris a marxar cap a RedNote han afirmat que ho feien entre de broma, per curiositat i molestos amb la prohibició de TikTok. Tanmateix, cada cop més usuaris s'han animat a seguir aquestes passes. Tant és així que l'app s'ha convertit en la més descarregada a Apple Store als Estats Units.
Espais de trobada entre estatunidencs i xinesos
RedNote és una xarxa social pensada pels usuaris xinesos, és a dir, sense massa aspiracions de traspassar fronteres. Així doncs, la seva comunitat està formada eminentment per ciutadans de la Xina. L'arribada d'estatunidencs no estava en els plans de la companyia ni dels seus habitants previs. Tanmateix, tot plegat genera interacció entre els usuaris dels dos països. Segons explica The Verge, alguns dels antics usuaris ofereixen consells per fer servir l'app i en el cercador de l'app hi apareix suggerit: "ara és el moment perfecte per submergir-se en la cultura xinesa".
Malgrat això, el portal de notícies tecnològiques TechCrunch afirma que la plataforma està centrada en usuaris xinesos i no té plans d'establir operacions als EUA tot i la seva sobtada explosió de popularitat en aquest país.
Un èxit a la Xina
RedNote, Xiaohongshu en xinès, va debutar el 2013 com a aplicació de ressenya de compres, i va anar evolucionant fins a convertir-se en una barreja d'Instagram i Pinterest, centrant-se en funcions com a diapositives de fotos, recomanacions d'usuaris o comerç electrònic. Durant la covid, la popularitat de la plataforma es va disparar entre els joves xinesos i actualment compta amb 300 milions d'usuaris actius cada mes, segons informa EFE.