El govern Regne Unit ha mobilitzat avui dos-cents militars de l'Exèrcit britànic per tal de fer front a la crisi de subministrament de gasolina. La falta de camioners transportistes ha significat que gairebé un 20 % de gasolineres a Londres i al sud d'Anglaterra es trobin sense combustible.

Malgrat les reticències del primer ministre britànic, Boris Johnson, a admetre que el desproveïment ve derivat del Brexit i que la situació és una crisi, finalment avui s'ha vist obligat a emprar mesures d'urgència. Així i tot, sembla que el subministrament de gasolineres i supermercats es podria veure afectat fins a Nadal.  

Operació Escalin

Dos-cents soldats de l'Exèrcit i de la Royal Air Force (forces aèries britàniques), la meitat d'ells conductors, s'han desplegat aquest dilluns per tal d'abastir les gasolineres al Sud del país. Malgrat que s'hagin negat a admetre la gravetat dels fets, el govern de Boris Johnson ha mantingut els soldats en alerta des de la setmana passada. Els efectius pertanyen al tercer Regiment de suport logístic i han estat formats en la distribució de gasolina per l'empresa Hoyers de Thurrock, en el comtat anglès d'Essex.

La missió d'aquests soldats és abastir les gasolineres més afectades de Londres i el sud d'Anglaterra en l'anomenada Operació Escalin, que l'Executiu britànic ja va dissenyar per afrontar una possible escassetat després de la sortida del país de la Unió Europea (UE) el 31 de gener de 2020, tal com ha explicat un portaveu del govern. 

Encara que hagin decidit posar en marxa l'Operació Escalin, el portaveu ha assenyalat que "hi ha indicis de millora" en els nivells de combustible de les estacions de servei i que, a més, "la demanda es continua estabilitzant".

Oferta i demanda

La setmana passada, el Govern ja va autoritzar l'ús de camions cisterna estatals, conduïts per civils, per a col·laborar en el subministrament de combustible, ja que encara que hi ha suficients reserves a les refineries, aquest no arriba als assortidors per la falta de transportistes. I és que aquesta va ser una de les principals motivacions del Brexit: evitar l'entrada de treballadors migrants, o, en les paraules de Johnson, la "immigració descontrolada", i apostar per una política d'aïllament.

A la pràctica, però, sembla que els mateixos britànics no poden (o no volen) ocupar els 100.000 llocs de treball necessaris per fer front a la crisi en el sector. De fet, en una de les declaracions més sonades del govern, el secretari en cap del Tresor, Simon Clarke, va encoratjar als camioners retirats a tornar a treballar per cobrir la demanda. El que sigui per tal de "controlar la immigració".

D'altra banda, el viceprimer ministre i titular de Justícia, Dominic Raab, va suggerir formar "menors delinqüents" condemnats perquè condueixin camions

Deixant de banda aquesta pluja d'idees, el govern s'ha vist forçat a concedir 5.000 visats temporals a treballadors estrangers per fer front a la crisi, que podria afectar el subministrament a gasolineres i supermercats fins a Nadal. 

 

 

Foto principal: dos soldats de l'Exèrcit del Regne Unit són mobilitzats per fer front a la crisi de subministrament de gasolina / Europa Press