Tres vaixells carregats amb cereals han salpat aquest divendres dels ports d'Odessa i Serhiivka, al Mar Negre, amb un total de 57.000 tones de blat de moro, segons ha confirmat el ministre d'Infraestructures, Oleksandr Kubrakov. És la primera caravana amb gra ucraïnès després del primer enviament de finals de juliol, que va ser de 27.000 tones de blat de moro. El moviment es fa amb el vistiplau de Rússia. Segons fonts ucraïneses, els vaixells es dirigeixen a Turquia, la Gran Bretanya i Irlanda. Segons el ministeri de Defensa turc, seran inspeccionats a Istanbul per confirmar que no transporten armes.
Ucraïna vol ara que l'enviament de productes també pugui tenir la direcció inversa, cap al país. "És important impulsar la ruta en ambdues direccions; hi haurà un, dos o tres vaixells en cada direcció durant les pròximes dues setmanes i, a partir d'aleshores, quan tot estigui comprovat, confiem que es produirà una navegació més fluida i normal a través d'aquest corredor", ha precisat el titular d'Infraestructures ucraïnès.
Mentrestant, Rússia, el més gran exportador de blat del món, vol reduir les seves exportacions de cereals. El Ministeri d'Agricultura rus ha anunciat aquest divendres que si no s'aconsegueix l'objectiu de collita per a la temporada 2022/23 de 130 milions de tones, es reduiran les exportacions de 50 milions de tones previstes prèviament. La collita està actualment en estudi per la primavera freda, la pluja i la manca de recanvis per a maquinària agrícola.
"Tot això comporta riscos de no assolir la collita de gra de 130 milions de tones", ha indicat el ministre d'Agricultura, Dmitri Patrushev, que ha citat l'objectiu que va fixar el president Vladímir Putin al maig. "Per descomptat, proveirem completament el nostre mercat (domèstic), això no serà un problema. Però si no s'assoleixen els volums previstos, haurem de revisar els plans per exportar 50 milions de tones", ha apuntat Patrushev. "Això podria tenir un impacte negatiu en el mercat mundial de cereals", ha advertit.
Rússia subministra habitualment gra a l'Àfrica i al Pròxim Orient, regions que depenen molt de les importacions. Han estat patint escassetat des que Rússia va envair Ucraïna, perquè les exportacions de cereals d'Ucraïna es van bloquejar i com a conseqüència es van disparar els preus.