La notícia de la mort d’una família de Barcelona en un accident d’helicòpter a Nova York ha commocionat el món i ha ocupat les portades de la premsa catalana, espanyola i nord-americana. Aquest dijous al voltant de les 15.15, hora local (19.15 GMT), una aeronau va estavellar-se sobre el riu Hudson, al sud de l’illa de Manhattan. L’impacte va provocar que tant la família com el pilot perdessin la vida, elevant el nombre de víctimes mortals fins a sis. Sobrevolar la ciutat més poblada dels Estats Units amb helicòpter és una activitat turística molt popular. De fet, Agustín Escobar i la seva dona, Mercè Camprubí, van pensar que veure Nova York des del cel era la manera ideal de celebrar l’aniversari d’un dels seus tres fills, però la cosa va acabar en tragèdia. El fatídic moment de l’accident ha quedat enregistrat en un vídeo compartit a les xarxes socials, en què es pot apreciar com l'helicòpter cau en picat diverses desenes de metres després d'aparentment perdre la cua i s'acaba estavellant contra les aigües del Hudson.
BREAKING: Agustin Escobar, President and CEO of Siemens in Spain, along with his wife and their three children, were identified as the victims of the helicopter that plunged into the Hudson River in New York City on Thursday, according to the New York Post.
— RedWave Press (@RedWave_Press) April 11, 2025
The New York… pic.twitter.com/cGOiJWGFAx
Les primeres notícies que arribaven des de Nova York parlaven de la mort d’una família espanyola, a més del pilot, però posteriorment es va concretar que era una família de Barcelona, formada per cinc persones: el pare, la mare i tres fills. En revelar-se els noms de les víctimes, es va apreciar que els progenitors no eren cares desconegudes a Catalunya. El pare era Agustín Escobar, un alt executiu de Siemens, mentre que la mare, Mercè Camprubí, a banda de treballar a la mateixa multinacional, tenia una família amb influència al país. La Mercè va tenir un avi i un besavi presidents del Barça, i no dos presidents qualssevol, perquè Agustí Montal Galobart i Agustí Montal Costa representen l’únic cas de president pare i fill en la història del club.
La família Escobar Camprubí, a més, tenia un passat a Nova York, perquè van viure a la ciutat dels gratacels durant un temps per qüestions professionals. Tant l’Agustín com la Mercè van ocupar diferents càrrecs directius a Siemens i tots dos eren enginyers industrials amb una acurada formació. Ell es va graduar a la Universitat Pontifícia de Comillas i tenia dos Màsters en Administració i Direcció d’Empreses, un per la Universitat d’Alcalà i un altre per l’Institut d’Empresa (IE). Ella es va llicenciar a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i també tenia un MBA per l’IESE Business School (Universitat de Navarra).
➡️ Commoció a Nova York, Barcelona i l’entorn del Barça per l’accident de l’helicòpter de la família catalana
Tot i això, la seva darrera visita a Nova York era turística, no pas per motius laborals. L’Agustín, la Mercè i els seus tres fills van contactar amb l’empresa New York Helicopter Tours per sobrevolar la ciutat. L’aparell que es va enlairar amb els cinc membres de la família i el pilot als comandaments era del model Bell 206. El recorregut va començar al voltant de les tres de la tarda i contemplava les visites a l'Estàtua de la Llibertat; el pont de George Washington, a prop del Bronx, i el riu Hudson, pel costat de Nova Jersey. Al cap de setze minuts de vol, moment en què es disposava a iniciar el descens cap a l’heliport, el pilot va perdre el control de l’aparell, que va caure en picat sobre les aigües del Hudson, a tocar del túnel de Holland, que uneix Nova Jersey amb Nova York, i el rotor principal i les pales es van desprendre abans de l’impacte. Segons algunes informacions, el cop va provocar la mort a l'instant de quatre persones, mentre que les dues restants van perdre la vida a l’hospital, on els metges no van poder fer res per salvar-los.
Helicopter disintegrated in flight and crashed into the Hudson River in New York City.
— Moni 💕 (@MoniFunGirl) April 10, 2025
Reportedly all on board are deceased including three children. 🥺pic.twitter.com/lBY306q50f
Les causes de l’accident encara no s’han revelat, però els vídeos enregistrats durant la caiguda de l’helicòpter suggereixen que podria haver estat un problema tècnic o una errada humana, no es descarta cap possibilitat. Les autoritats, inclosa la Junta Nacional de Seguretat en el Transport (NTSB) i la policia de Nova York, continuen analitzant restes de l'aeronau i les dades del vol per determinar si hi va haver errors al motor o bé negligències humanes. Mentrestant, s'ha sol·licitat més regulació per als vols turístics de la zona. Per la seva banda, el Departament de Bombers novaiorquès ha donat detalls sobre el moment de la tragèdia: "Al voltant de les 15.15 de la tarda de dijous, el Departament de Bombers de Nova York (FDNY) va rebre trucades sobre un accident d'helicòpter al riu Hudson. Unitats Marines del FDNY van respondre ràpidament a les aigües del Moll 40 al Baix Manhattan. Bussos del FDNY van desplegar-se ràpidament al riu per iniciar les operacions de rescat. Tràgicament, sis persones van ser declarades mortes".
En una roda de premsa celebrada aquest divendres, la presidenta de la NTSB, Jennifer Homendy, ha explicat que no es donaran detalls concrets de la investigació fins que aquesta hagi avançat. Això, segons Homendy, podria donar-se en un període d’entre pocs dies i diverses setmanes. Pel que fa a la recuperació de les restes, ha revelat que “els bussos de Nova York continuen buscant peces a l’aigua” i que, ara per ara, s’està analitzant el motor. La presidenta també ha dit que el pilot comptava amb “un certificat de vol comercial i estava preparat per operar una aeronau“. L’individu havia volat durant més de 800 hores i havia superat una última revisió mèdica el setembre de 2024.
Homendy s’ha mostrat molt prudent durant la seva declaració als mitjans: “Ens centrem en les dades i serem molt seriosos al respecte. Això portarà temps, no especularem amb la causa de l’accident”. En la fase actual de la investigació “tot està sobre la taula” i encara no es pot descartar cap possibilitat. També ha cridat la ciutadania a compartir tota la informació de la qual disposin, ja que els vídeos publicats a les xarxes socials “s’han enregistrat des de massa lluny”. “Qualsevol informació que ens vulgueu fer arribar serà de gran ajuda, ens aportarà més detalls”, ha dit.
L’empresa “no té ni idea” de què ha passat
És la primera vegada que un dels aparells de l’empresa New York Helicopter Tours s’estavella, però en ocasions anteriors s’han donat situacions pròximes a l’impacte. El diari New York Post ha revelat que una aeronau de la companyia va fer un aterratge d'emergència el 2013 quan transportava quatre turistes suecs. Tots van sobreviure. En aquell moment, el director de l’empresa, Michael Roth, va declarar al Wall Street Journal que l'helicòpter se sotmetia a inspeccions rutinàries diàries i que no tenia “ni idea de per què” l'aeronau s'havia avariat durant el vol. Dotze anys i un accident mortal després, Roth ha tornat a assegurar que “no té ni idea” de per què ha succeït l'accident: “No he vist res així en els trenta anys que fa que estic en el negoci dels helicòpters”. New York Helicopter Tours havia compartit a través de les xarxes socials unes fotografies de la família catalana en els moments previs a l’enlairament.
Amb la tragèdia d’aquest dijous, ja són 32, les persones que han mort en accidents d’helicòpter a la ciutat de Nova York des del 1977. El penúltim es va produir el 2019, quan una aeronau emprada per a viatges executius va impactar contra el sostre d'un gratacel de Manhattan en un espai aeri restringit. Segons la cadena de televisió ABC, només va morir el pilot. El precedent més semblant a la catàstrofe de la família de Barcelona es va produir el 2018, quan van morir cinc dels sis ocupants d'un helicòpter que s'havia enlairat a Nova Jersey i va caure a les aigües gelades de l'East River, el riu del costat est de Manhattan.