Una sequera sense precedents fa perillar el riu Paraguai, que aquest setembre ha registrat importants baixades del nivell d'aigua als diferents ports, superant diversos mínims històrics, i alguns braços del riu han desaparegut completament. Al port d'Asunción, capital del país, aquest divendres el nivell de l'aigua s'ha situat un metre i 9 centímetres per sota de l'aparell mesurador, fet que suposa el menor nivell en 120 anys, des que el 1904 es va començar a mesurar el cabal del riu. L'anterior mínim històric en aquest port s'havia produït durant un altre episodi de greu sequera al país l'octubre del 2021, quan el riu es va situar 75 centímetres per sota del zero hidromètric, una dada que ara ha estat àmpliament superada, segons les dades de la Direcció de Meteorologia i Hidrologia (DMH). El nivell d'aigua no és tan baix a la resta de ports, però en gairebé tots s'han superat mínims d'anys anteriors.
El nivell tan baix d'aigua ha assecat per complet alguns braços del riu, com és el cas del que passa per la ciutat de Lambaré, on pràcticament ha desaparegut l'illa homònima, en quedar connectada a la terra per la baixada de l'aigua. Aquesta situació és conseqüència de la sequera que afecta l'Amazones, un escenari que encara es podria agreujar en els pròxims mesos per l'arribada del fenomen de La Niña, que comporta un clima més sec i fred.
Perilla el comerç a l'Amèrica Llatina
La baixada del cabal pot comportar diversos problemes per al país, que fins i tot podria comprometre la salut pública si escasseja l'aigua potable. A més, diversos sectors econòmics es poden veure afectats, des de l'agricultura i la pesca, al turisme, i especialment el comerç exterior, ja que el 80% es mou a través d'aquesta ruta fluvial. L'actual estat del riu ha obligat a reduir el volum de càrrega dels vaixells mercants, que en el tram sud naveguen amb un 70% de la càrrega i al nord a menys del 50%. El riu Paraguai, que neix al Brasil i desemboca a l'Argentina després de travessar el Paraguai i Bolívia, és una de les principals lleres d'aigua de Sud-amèrica i un important corredor de la hidrovia Paraguai-Paranà, un corredor natural que uneix el Brasil i l'Uruguai i que resulta imprescindible en el comerç dels esmentats països. L'any passat, es van mobilitzar més de 25 milions de tones de mercaderies a través d'aquesta hidrovia, de les quals un 60% corresponien a càrregues des de i cap al Paraguai, segons xifres del Centre d'Armadors Fluvials i Marítims del país (Cafym). El president d'aquest centre, Raúl Valdez, calcula que enguany la càrrega transportada per la hidrovia podria baixar un 29% respecte al 2023.
Valdez ha assenyalat que alguns sectors ja s'han vist perjudicats per la baixada de l'aigua, com ara el transport de mineral de ferro des de les mines del sud del Brasil, que afirma que està "pràcticament interromput". Per tal de pal·liar la situació, les autoritats estan dragant el riu per intentar fer més profund el canal. Amb tot, el president del Cafym ha assenyalat que si l'aigua continua baixant, s'optarà per fer la distribució de mercaderies de forma terrestre. "Les embarcacions preferiran carregar més, però arribar fins als ports de Pilar —una localitat situada a 230 quilòmetres al sud d'Asunción, fronterera amb l'Argentina— i a partir d'aquí fer la distribució per terra", ha explicat.