Space X ha llançat aquest dijous 6 de juny el quart vol de prova de la Starship, el prototip de nau interplanetària de la companyia del magnat Elon Musk, amb l’objectiu d'assolir l'òrbita terrestre i un retorn controlat a la Terra, cosa que ha aconseguit després de dues hores de missió. Aquest èxit suposa una fita en la història de la navegació aeroespacial i és la primera vegada que aquest gegant espacial, el vehicle de llançament més potent que s'ha construït mai, aconsegueix aquest objectiu, després de tres intents fallits anteriors. L'objectiu és que el gegantí coet desenvolupat per la companyia d'Elon Musk, el primer que ha estat dissenyat perquè sigui reutilitzable, torni a portar astronautes a la Lluna amb el programa Artemis de la NASA, més de 50 anys després del darrer allunatge tripulat de l'agència nord-americana. Amb el pas fet aquest dijous, aquest repte està molt més a prop.

La quarta prova pretenia demostrar la capacitat de tornar i reutilitzar la mateixa nau Starship i el seu coet portador Super Heavy. La missió s'ha enlairat des de la base espacial Starbase, situada al sud de Texas, a prop de la famosa platja de Boca Chica i a uns 30 quilòmetres de la localitat nord-americana de Brownsville. A partir l'enlairament, el coet tenia previst fer un recorregut d'unes dues hores durant el qual hauria de realitzar una complexa coreografia de moviments i maniobres espacials i, finalment, fer una entrada controlada en l'atmosfera terrestre i un suau amaratge en una plataforma situada en ple oceà Índic, a prop d’Austràlia, com a colofó del vol. Ha estat la primera vegada que aquest gegant espacial, el vehicle de llançament més potent mai construït, ha aconseguit aquest objectiu, després de tres intents fallits anteriors. 

 

Després de tres fracassos anteriors, el mateix Elon Musk s'havia mostrat molt cautelós i havia refredat les expectatives de poder portar amb èxit la Starship en aquesta prova, a través de la seva xarxa social X: “L'objectiu principal d'aquesta missió és penetrar més en l'atmosfera a la reentrada, idealment a través del màxim escalfament”. Si tot sortia segons el que preveia el pla de la missió, l'etapa superior havia de caure a l'oceà Índic, mentre que el propulsor hauria realitzat abans un simulacre d'aterratge suau sobre el mar al golf de Mèxic, no gaire lluny de la base de llançament.

La Starship de SpaceX inclou la nau superior Starship i un coet propulsor conegut com Super Heavy, dotat de 33 motors principals que propulsa la nau en l'enlairament. "El quart vol de Starship té com a objectiu acostar-nos al futur ràpidament reutilitzable que s'entreveu a l'horitzó", segons SpaceX. "Continuem desenvolupant Starship, col·locant maquinària de vol en un entorn de vol per aprendre el més ràpid possible mentre construïm un sistema de transport totalment reutilitzable dissenyat per transportar tripulació i càrrega a l'òrbita de la Terra, la Lluna, Mart i més enllà". Cal recordar que els dos primers intents de portar la Starship a velocitats orbitals que es van fer el 2023 van acabar en explosions, i la nau espacial i el propulsor van esclatar abans d'arribar als llocs d'aterratge previstos. El tercer vol de prova de gairebé una hora de durada, fet al març, va aconseguir diverses fites abans de trencar-se després del reingrés, en lloc d'amarar a l'oceà Índic.

Fita i suspens

El primer objectiu era aconseguir que el propulsor SuperHeavy, una de les dues parts del megacoet, fes un aterratge suau al mar després de separar-se de la nau Starship. I aquest primer objectiu es va assolir sense contratemps, la qual cosa ja ha suposat una nova fita en la història de l'exploració espacial. Passats més de 10 minuts de l'enlairament i quan SuperHeavy ja havia aconseguit l'amaratge, la retransmissió s'ha interromput durant més de 20 minuts, sense que SpaceX donés cap explicació, tot i que després de l'espera, el senyal ha tornat i la missió ha continuat sense contratemps, a l'espera del gran moment, quan es produís l'entrada controlada a la Terra.

Després de mitja hora orbitant per l'espai, la nau ha afrontat el moment més delicat, amb la reentrada a l'atmosfera terrestre, que és el de l'escalfament. El mateix Elon Musk havia advertit dies abans que en una missió com aquesta "existeixen molts problemes per resoldre, però el més gran és crear un escut tèrmic reutilitzable per al retorn orbital, cosa que mai s'ha aconseguit".

Space X, a través de la NASA, ja ha invertit més de 3.000 milions d'euros en el coet (i la corresponent nau espacial) més potent de la història de l'exploració espacial. Del seu èxit depèn que es faci realitat el somni d'Elon Musk i la missió fundacional de la companyia, que no és altre que portar humans a Mart per primera vegada. Però abans, la NASA està lliurant una carrera amb la Xina, competint per convertir-se en la primera potència a desenvolupar un espai avançat lunar permanent i establir el precedent per als assentaments a l'espai profund.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!