La policia de Suècia ha entrat aquest dijous al vaixell de càrrega xinès Yi Peng 3, principal sospitós de la destrossa de dos cables submarins de telecomunicacions que van ser danyats al mar Bàltic al mes de novembre. Les autoritats han visitat l’embarcació en qualitat d’observadores en una investigació que la Xina, país d’origen del vaixell, ha iniciat per resoldre la seva implicació en el desastre. "Hem abordat avui després d'haver sigut convidats com a observadors en una investigació en què les autoritats xineses van prendre la iniciativa", ha manifestat el cap del Departament Operatiu Nacional de la Policia sueca, Per Engstrom.

Suècia va demanar a la Xina que col·laborés en la investigació pel trencament dels dos cables submarins. Els escandinaus encara treballen per aclarir el paper del vaixell de càrrega, ja que es trobava a la zona en el moment de l’incident. Fa un mes que l'embarcació està ancorada en aigües internacionals entre Dinamarca i Suècia, concretament a l’estret de Kattegat. En el moment de l’incident, el primer ministre suec, Ulf Kristersson, va enviar una sol·licitud formal a la Xina per fer tornar el vaixell i “aclarir què ha passat”, una petició que no ha sigut escoltada.

Les autoritats de Suècia i Finlàndia també han obert processos d’investigació paral·lels per evitar estar sotmesos als criteris dels xinesos i treure conclusions independents, ja que només els han deixat abordar en qualitat d’observadors. Els nòrdics van acusar Rússia en un primer moment com a responsable del sabotatge, en ple augment de la tensió per la invasió d'Ucraïna. Així mateix, la Fiscalia General de Lituània va obrir diligències per un possible acte de terrorisme.

A Brussel·les, el ministre alemany de Defensa, Boris Pistorius, va declarar en el seu moment que "ningú creu que aquests cables han sigut tallats per error", i que no volia creure “les versions que diuen que han sigut les àncores les que, per casualitat, han causat els danys". Per la seva part, l’excomandant de l’armada sueca Vermund Sogaard-Sorensen va dir que “no es produeixen dos accidents en les mateixes 24 hores".

Una llarga llista de sospitosos incidents

No és la primera vegada que s’investiguen incidents d’aquesta mena. També al novembre Lituània va acusar Rússia d’haver estavellat un avió de càrrega de DHL en el seu territori. Així mateix, un gasoducte del fons del mar Bàltic que uneix Finlàndia i Estònia, va patir danys severs. En aquella ocasió, les autoritats d’ambdós països van al·legar que els desperfectes els va originar un vaixell xinès que va arrossegar la seva àncora pel fons marí.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!