El Ministeri d'Infraestructures d'Ucraïna ha informat aquest matí de la sortida d'un primer vaixell amb un carregament de 26.000 tones de cereals des del port comercial d'Odessa, a la Mar Negra, segons el portal ucraïnès Ukriform. D'acord amb aquest mitjà, que cita fonts ministerials, el vaixell de càrrega "Razoni" viatja sota bandera de Sierra Leone i es dirigeix al port de Trípoli, al Líban, amb tones de blat de moro ucraïnès.
Перше судно з українським зерном вийде з порту «Одеса» - Мінінфраструктуриhttps://t.co/75dokgD3y2 pic.twitter.com/XqRWrs4PJK
— Ukrinform (@UKRINFORM) August 1, 2022
Anteriorment, un portaveu del govern turc havia informat de la sortida d'un primer carregament aquest matí, després de l'acord a finals de juliol entre Rússia i Ucraïna, per separat, per possibilitar el desbloqueig del gra ucraïnès. Turquia actua com a verificador d'aquest acord, en què aquest país va actuar de valedor juntament amb les Nacions Unides, i dirigeix així mateix el centre de control establert per vetllar per les operacions. El propòsit d'acord és tornar a possibilitar les exportacions de cereals ucraïnesos i pal·liar la crisi alimentària mundial agreujada des de l'inici de la guerra d'Ucraïna, el febrer passat.
Malgrat tot, la sortida d'aquest primer vaixell no ha estat fàcil. L'inici de les operacions es va veure dificultat per diversos atacs contra el port d'Odessa, un dels tres dels quals han de partir aquests transports, entre acusacions de Kíiv i la comunitat internacional cap a Rússia de soscavar l'acord. Van seguir diversos operatius de desminat de les aigües d'aquests ports i noves demores, supervisades per Turquia i un equip integrat per experts d'altres països occidentals.
Quin és el paper de Turquia en aquesta operació?
Turquia ha informat d'aquesta primera sortida de cereal ucraïnès des del port d'Odessa. "S'ha acordat que el vaixell Razoni, que navega sota bandera de Sierra Leone i porta una càrrega de blat de moro al Líban, surti aquest dilluns des del port d'Odessa", diu un comunicat difós per Defensa a la seva pàgina web. Programes de seguiment marítim com Vesselfinder i MarineTraffic mostren que el vaixell hauria sortit amb una hora de retard.
El viatge es fa en el marc de l'acord signat el 22 de juliol passat a Istanbul entre Moscou, Kíiv, Ankara i les Nacions Unides, per permetre l'exportació segura de cereal ucraïnès, bloquejada des de la invasió russa d'Ucraïna el febrer passat. Un centre de coordinació establert a Istanbul, amb delegats dels tres països signants i les Nacions Unides, s'encarregarà de supervisar la ruta dels vaixells i d'inspeccionar la càrrega. Segons les autoritats turques, no hi ha perill de mines flotants a la ruta dels vaixells.