L'Aràbia Saudita s'ha proposat revolucionar per complet el que fins ara coneixem com una ciutat. Aquesta setmana el país àrab ha presentat 'The Line', una macroconstrucció de 170 quilòmetres de llarg per 200 metres d'ample que pretén acollir nou milions de persones a partir de, com a mínim, 2072. Ara bé, aquest projecte no és del tot nou, ja que el govern saudita ja va deixar anar fa un lustre que volien portar a terme aquest projecte faraònic al nord-oest del país, a tocar del mar roig i la península del Sinaí, una zona completament desèrtica i pràcticament despoblada. Aquest projecte urbanístic és diametralment oposat al que avui tenim al cap quan pensem una ciutat perquè només compta amb un únic edifici de 170 quilòmetres de llarg format per dos blocs contraposats de 500 metres d'altura, perquè ens fem una idea un Empire State continu, i 200 d'amplada, és a dir una avinguda Diagonal poblada de gratacels entre, més o menys, Barcelona i Girona.
El govern saudita ha encarregat aquest projecte a un gran consorci d'empreses que inclou els sectors energètic, immobiliari i tecnològic a més de, per descomptat, grans fonts d'inversió i les mateixes d'administracions saudites sota el nom de Neom. Aquest conglomerat preveu una inversió total de fins a un bilió d'euros és a dir un milió de milions d'euros en els pròxims 50 anys fins a completar aquesta nova fantasia arquitectònica. Segons ha informat el govern saudita, les obres ja haurien començat, amb el condicionament del terra del desert i la preparació dels campaments per als obrers que hi hauran de treballar.
Com funcionarà aquesta ciutat?
Ara bé, la gran pregunta que sorgeix és com funcionarà aquesta gran ciutat enmig del desert saudita. Segons es desprèn del vídeo de presentació, podries creuar els 170 quilòmetres en només 20 minuts gràcies a un tren bala, que hauria d'agafar una velocitat molt superior a la d'un AVE per complir tot el trajecte, amb parades pel mig en només 20 minuts. A més, els cotxes no es desplaçarien per dins de la ciutat i segons asseguren, tothom podria arribar a cobrir les seves necessitats caminant un màxim de 5 minuts. De fet, els cotxes sí que entrarien a la ciutat, però no es veurien, ja que només s'usarien per a qüestions logístiques com el transport de comandes.
A escala energètica, Aràbia Saudita assegura que la ciutat, un cop acabada, serà neutre en carboni i que totes les fonts d'energia serien sostenibles, fins a tal punt que els promotors asseguren que serà el complex més respectuós i saludable fins ara mai vist. A més, no cal dir que el complex tindria totes les facilitats i luxes mai vistos, un port de primera o per exemple un estadi de futbol, tot plegat per fer una gran ciutat de negocis.
Ara bé, la cosa no acaba aquí, ja que el projecte també inclouria dos nodes econòmics més entre els quals destaca una nova ciutat industrial en fora d'octàgon, també a la costa del mar roig on crear un nou port de pas. En aquest cas la ciutat seria tota arran de terra i pel que sembla la part industrial i la residencial estarien separades per un canal. El port estaria a terra ferma amb tota la indústria i la gent viuria en una illa artificial al mig del mar.
Parte de un megaproyecto que incluye pensar dos nodos mas, alejados del urbano, donde habría turismo y trabajo.
— Bauhasaurus (@alejandrocsome) July 26, 2022
Este es el industrial, bien alejado, porque sabemos historicamente que la gente no quiere vivir relativamente cerca de las fuentes de trabajo. pic.twitter.com/XgsTsBMufQ