La companyia de ferrocarrils d'Ucraïna s'ha acostumat en aquest any de guerra a transportar diplomàtics i presidents de govern des de la frontera amb Polònia i fins a Kíiv. Normalment, els viatges es fan durant la nit i tenen una durada d'unes 10 hores, però hi ha variables que poden implicar canvis logístics i organitzatius. L'últim a fer aquest viatge ha estat el president dels EUA, Joe Biden, que va ser precisament de nit i un desafiament secret i d'alta seguretat, tal com exposa la CNN. Com gairebé la majoria de viatges que s'han fet, inclosos els del mateix president ucraïnès, Volodímir Zelenski.
❌ Ucraïna, guerra de trinxeres i foscor: on som un any després?
❌ Por i ansietat per viure la guerra a Ucraïna: "No oblidaré mai el so d'un míssil passant-me per sobre"
Els vols comercials a Ucraïna han estat cancel·lats i el cel s'ha tornat perillós, per tant, el tren s'ha convertit en una de les poques vies que fan servir els diplomàtics que entren i surten al país. El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, també hi ha viatjat. Els líders del Canadà, Justin Trudeau, el britànic Rishi Sunak, el francès Emmanuel Macron, i la italiana Georgia Meloni, han fet servir aquest mètode de transport per trobar-se amb el president ucraïnès.
La xarxa ferroviària que connecta Kíiv
El sistema ferroviari d'Ucraïna sempre ha estat una alternativa fiable de transport. Té una xarxa de més de 21.000 quilòmetres, segons el portal Datos Mundial. La majoria estan electrificades i són operades per la companyia Ukrzaliznytsia. Abans de la guerra, el tren era un dels mitjans preferits pels ucraïnesos, tant per desplaçar-se per dins del país com per viatges cap a Europa o Àsia.
Els vols a Ucraïna i per dins el territori, abans de la guerra, acostumaven a ser cars. En aquest sentit, els trens a Ucraïna han despuntat pels trens nocturns, precisament, que connecten les principals ciutats del país com Kíiv, Lviv, Odessa i Khàrkiv.
Per què els trens són crucials a Ucraïna
Ha quedat palès que els trens ucraïnesos té un paper crucial per al país, sobretot, des que va començar la guerra. Ara bé, prèviament, era important no només per connectar persones, sinó també per al transport de mercaderies. Des del punt de vista geogràfic, Ucraïna és el país més gran d'Europa per superfície terrestre. I el terreny fa que el tren sigui un bon mètode de transport. A més, també és un país de trànsit de mercaderies importantíssim, de productes que viatgen entre Europa i Àsia, per tant, els trens són clau per a aquestes mercaderies. Unes mercaderies que, és clar, s'han vist afectades per la guerra. La xarxa ferroviària, però, connecta ports i centres industrials.
Fins ara, el preu també havia estat un factor crucial per optar pel tren. Normalment, més barat que altres mètodes de transport i més còmode. I a més, també cal remarcar que, de sempre, han tingut un paper important en la cultura i història, ja que fins i tot apareixen a la literatura, música i cinema.
El tren ucraïnès durant la guerra
La xarxa ferroviària va ser construïda en època presoviètica i predominantment es tracta d'un ferrocarril de via ampla, és a dir, diferent de l'ample estàndard europeu. En aquest context, cal mencionar que no és estrany tenir vies diferents. Un bon exemple és el cas espanyol. I és que en aquest sentit, Espanya té força anomalies, ja que l'amplada de via és lleugerament superior a altres països del seu entorn. I no és altra cosa que conseqüència d'una decisió tècnica, adoptada per la comissió d'experts, que el govern va decidir constituir quan es va decidir a desplegar el gruix de la xarxa ferroviària. En aquest sentit, hi ha fins a tres tipus de via diferent: l'espanyol, l'europeu i la via estreta.
Tornant a Ucraïna, l'exèrcit del país ha destruït enllaços transfronterers amb Rússia i la xarxa ferroviària, encara que connecta amb altres països. Malgrat que el fet que hi hagi un ample de via diferent, fa que els trens no puguin travessar la frontera. Per fer-hi front, es van construir seccions de línies prèviament desaparegudes amb països veïns, incloent-hi Moldàvia, Polònia i Romania. En aquest sentit, s'ha reparat la infraestructura en 11 encreuaments fronterers, tal com destaca la mateixa CNN.
Les imatges, però, que Occident està acostumada a veure dels trens d'Ucraïna des que va començar la invasió russa a gran escala. El tren es va convertir també en una via per moure's d'una ciutat a una altra quan va començar la guerra i també per fugir del país. En aquest sentit, gairebé 4 milions de persones van escapar de zones perilloses durant el 2022, essent una quarta part, eren nens. A més, prop de 2.500 civils han estat evacuats amb tren per rebre tractament mèdic i també ha estat el mitjà de transport per fer arribar 336.000 tones d'ajuda humanitària, segons dades de la cadena nord-americana.
La puntualitat dels trens en temps de guerra
La CNN ressalta que una de les coses més impactants durant el viatge de Biden a Ucraïna, i probablement també amb altres diplomàtics i presidents de país, va ser la fluïdesa amb la qual operen els trens a Ucraïna, tot i ser un país en guerra. De fet, el director general d'Ukrzaliznytsia, Alexander Kamyshin, va disculpar-se en un tuit que, a causa del viatge del president dels EUA, "només el 90% dels trens van arribar puntuals".
I also want to apologize for breaking our OTP (On Time Performance) yesterday. We had to delay some of our trains to give a way to #RailForceOne. It was painful for me and my team, but I had to do that. So only 90% of our trains arrived on time yesterday. I apologize. pic.twitter.com/cU66V7GQ82
— Alexander Kamyshin (@AKamyshin) February 21, 2023
Està clar, però, que els presidents i diplomàtics no viatgen en un tren qualsevol. En declaracions a la CNN, Kamyshin constata, sense donar gaires detalls, que "passen més temps al tren que a la ciutat". I, precisament per aquest motiu, "és realment important la manera com els tractem". Ara bé, posa èmfasi també que la diferència no només rau en el tracte sinó que també els trens transmeten "els missatges que ens agradaria enviar-los". I és que els detalls són vitals.
La cadena nord-americana recorda que es va col·locar un gerro de lliris al tren per a la visita del president alemany Frank-Walter Steinmeier. Per què? Doncs Alemanya va acordar subministrar un sistema de defensa aèria anomenat Iris-T. Per a un altre polític, el personal va fer servir accessoris amb estampat de lleopard. Una picada d'ullet als tancs Leopard-2 que Ucraïna estava sol·licitant al país en qüestió. Està clar que els trens a Ucraïna han esdevingut amb la guerra quelcom més que un simple mitjà de transport i que s'estan convertint en un dels emblemes del país.