El president dels Estats Units, Donald Trump, ha valorat que els contactes entre Moscou i Washington de les últimes hores han estat “molt bons i productius”. Vladímir Putin s’ha reunit aquest dijous amb l'enviat especial de la Casa Blanca per a l'Orient Mitjà, Steve Witkoff, per parlar sobre la proposta de treva de 30 dies que Ucraïna ja ha acceptat. Les conclusions de la trobada han portat el magnat republicà a considerar aquest divendres en una publicació a la xarxa Truth Social que hi ha "una oportunitat molt bona" sobre la taula ​​per posar fi a "aquesta guerra horrible i sagnant". En aquest sentit, Trump ha instat el seu homòleg rus a "perdonar la vida" de les tropes ucraïneses que es troben en una "posició vulnerable" al front de combat.

Publicació de Donald Trump a Truth Social

Les darreres setmanes, les tropes ucraïneses estan sent colpejades per l’enemic, que avança sense oposició a la regió fronterera de Kursk. L’exèrcit del Kremlin ha recuperat el 86% del territori que estava sota el control de Kíiv des de l'agost del 2024. Segons la premsa russa, que està sotmesa a l’escrutini de Putin, l'ofensiva ha agafat desprevinguts els defensors ucraïnesos, la majoria dels quals s'han retirat o s’han lliurat com a presoners amb l’esperança de ser intercanviats per actius russos en el futur. En aquest context, Trump ha advertit que “milers de militars ucraïnesos estan completament envoltats per l'exèrcit rus i en una posició molt dolenta i vulnerable”, per la qual cosa ha recomanat "encaridament" al líder del Kremlin que eviti la que seria la pitjor massacre "des de la Segona Guerra Mundial".

El president nord-americà, que poc abans havia tornat a dir a la mateixa xarxa social que, si ell hagués estat a la Casa Blanca, Rússia no hauria envaït mai Ucraïna, ha assegurat que "milions de persones han mort sense necessitat, i moltes més moriran així" si no és possible "completar i signar" un alto el foc i un pla de pau amb Rússia. Putin es va mostrar obert a acceptar un acord d’aquestes característiques, perquè considera que “seria bo”. Tot i això, va fer-ho amb la boca petita perquè es tracta d’una iniciativa “avantatjosa per a Ucraïna”, perquè tots els seus militars a Kursk “estan bloquejats” i podria aprofitar per “rebre més armes o dur a terme una mobilització forçosa".

El fet que Putin no hagi negat de manera categòrica la participació russa en unes negociacions de pau podria considerar-se un punt d’inflexió en el conflicte, però el president d’Ucraïna, Volodímir Zelenski, no se’n refia. "Putin tem dir directament a Trump que vol continuar amb aquesta guerra i continuar matant ucraïnesos", ha dit aquest dijous. "No estem imposant condicions que compliquin el procés; Rússia sí. Com sempre hem dit, l'única que està donant allargs, l'única que no és constructiva, és Rússia”, ha sentenciat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!