Acord de Donald Trump amb Claudia Sheinbaum. El president dels Estats Units ha anunciat una pròrroga fins al pròxim 2 d'abril pel que fa a la imposició del 25% d'aranzels a Mèxic pels productes coberts per l'acord de lliure comerç T-MEC. La decisió s'ha pres després d'una conversa que Trump ha tingut aquest dijous al matí amb la presidenta mexicana. Unes hores més tard s'ha anunciat també que el president dels Estats Units suspenia l'aplicació d'aranzels als productes del Canadà.
Trump va signar ordres executives l'1 de febrer imposant aranzels del 25% a les importacions de Mèxic i el Canadà i un aranzel inicial del 10% a la Xina. La justificació de la mesura va ser exercir pressió als països afectats per frenar el flux de drogues (sobretot fentanil) i la migració irregular cap als Estats Units. El 4 de març van entrar en vigor.
A Mèxic, en concret, els aranzels afecten sobretot sectors clau, com la indústria de l'automoció, els productes agrícoles (tequila i tomàquets) i l'electrònica. Tenint en compte que més del 80% de les exportacions mexicanes van cap als Estats Units, els riscos per a l'economia mexicana són evidents, ja que s'ha estimat una possible davallada del PIB de fins a un 4,1% el primer any, segons experts com Julian Hinz, de l'Institut de Kiel. El peso mexicà ja s'ha depreciat davant del dòlar.
Trump i Sheinbaum exhibeixen bona sintonia
Trump i Sheinbaum han anunciat l'acord a través de les xarxes socials. El president dels Estats Units ha assegurat que la decisió és per respecte a la presidenta mexicana. "La nostra relació és molt bona i estem treballant intensament junts a la frontera per aturar la migració il·legal i el fentanil". Per la seva banda, Sheinbaum ha agraït a Trump la pròrroga i ha dit que el treball que fan conjuntament "han donat resultats sense precedents, en el marc de respecte a les nostres sobiranies".
En el cas del Canadà, Justin Trudeau va imposar aranzels del 25% sobre productes dels Estats Units per un valor inicial de 30.000 milions de dòlars canadencs, amb plans d'ampliar-los a 125.000 milions després d'un període de consulta. A més a més, el primer ministre ha amenaçat de tallar el subministrament elèctric a estats com Nova York o Vermont si la disputa va a més. Per la seva part, la Xina ha reaccionat amb aranzels d'entre un 10% i un 15% sobre productes agrícoles dels Estats Units.