Aquest diumenge 9 de febrer se celebra la LIX Superbowl al Caesars Superdome de Nova Orleans, que enfrontarà els Kansas City Chiefs (l'equip de Travis Kelce, el xicot de la seva amiga Taylor Swift) i els Philadelphia Eagles. Si ja per si mateixa la Superbowl és un dels espectacles esportius més mediàtics del món, i un fenomen cultural i publicitari que transcendeix l’esport, l’edició d’enguany tindrà una transcendència històrica perquè serà la primera final de l'NFL a la qual assisteix un president dels Estats Units en actiu. O, cosa que és el mateix, Donald Trump es convertirà en el primer president en actiu a assistir a la final de l’esport "made in USA" per excel·lència. La Casa Blanca encara no ha confirmat l’assistència de Trump en aquest esdeveniment, però es dona per feta segons els mitjans nord-americans —la CNN cita fonts d’un funcionari del govern Trump—, fet que implica que es reforçarà la seguretat i que l'esdeveniment requereix una planificació per extremar les mesures de protecció.
Nova Orleans i el record de l’atemptat
La celebració de la Superbowl ja està marcada per un gran dispositiu de seguretat, més enllà de l’assistència de Trump, però en aquesta ocasió, l’esdeveniment està envoltat de dues circumstàncies especials. D’una banda, el record de l’atemptat que es va produir el 31 de desembre al barri francès de Nova Orleans, quan un atropellament massiu i un tiroteig van provocar 15 morts. D’altra banda, la presència del president dels Estats Units suposa un gran desafiament de seguretat. El Servei Secret dels Estats Units ja fa dies que treballa sobre el terreny, amb personal a la ciutat i a l'escenari de la final preparant la visita presidencial. L’esdeveniment està designat com un NSSE (esdeveniment nacional de seguretat especial), i això implica una estratègia de seguretat integral. Entre les personalitats polítiques que també han confirmat la seva presència hi ha la del president de la Cambra de Representants, Mike Johnson, originari de Louisiana.
Al costat de l’esport americà
A més d’assistir al partit, Trump planeja participar en una entrevista amb Bret Baier, de Fox News, com a part de la programació prèvia a la Superbowl. El president nord-americà ha estat molt involucrat en els esdeveniments esportius des que va assumir el segon mandat. Aquest dimarts va rebre els campions de l’NHL del 2024, els Florida Panthers, a la Casa Blanca, abans de tornar a optar a guanyar l’Stanley Cup, donat que són els favorits per guanyar el prestigiós trofeu en l’edició del 2025. A més, s’ha mostrat molt interessat pels grans esdeveniments esportius que els Estats Units acolliran en els pròxims temps, com el Mundial de Clubs d’aquest 2025, la Copa del Món de Futbol del 2026 i els Jocs Olímpics de Los Angeles el 2028. Així, recentment es va reunir amb Gianni Infantino, president de la FIFA, a la seva residència de Mar-a-Lago de Florida per comentar aquests grans esdeveniments futbolístics.
Trump serà el primer president en actiu a assistir a la Superbowl, tot i que en altres ocasions s’ha produït la presència d’altres presidents, però quan ja no estaven al càrrec. George H. W. Bush va fer el tradicional llançament de moneda en dues ocasions, el 2002 després de deixar el càrrec, i el 2017, també com a expresident. Ronald Reagan, el 1985, també va fer un llançament de moneda “via satèl·lit” des del Despatx Oval.
Exposició mediàtica multiplicada
La presència de Trump multiplicarà l’exposició mediàtica del president, en un esdeveniment que ja per si sol és un dels més vistos del món. La Superbowl del 2024 va atraure una audiència total de 123,4 milions d’espectadors en totes les plataformes, convertint-se en la “transmissió per televisió més vista de la història” als Estats Units, amb 202,4 milions de persones que s'hi van connectar en algun moment durant la transmissió. A escala internacional, va aconseguir 62,5 milions d’espectadors addicionals. La transmissió es va fer a través de múltiples plataformes, incloent-hi CBS Television Network, Paramount+, Nickelodeon, Univision, CBS Sports i les propietats digitals de l'NFL. Per la Superbowl del 2025 s'espera que un anunci de 30 segons costi al voltant dels 8 milions de dòlars, un augment respecte als 7 milions de l'edició de 2024.