La Unió Europea ha anunciat aquest dijous que ajornarà dues setmanes l’aplicació dels aranzels a la importació de productes dels Estats Units, fins al mes d’abril. Brussel·les ha decidit fer aquesta concessió a la recerca d’una solució mitjançant el diàleg. "Les contramesures que la UE va anunciar el 12 de març entraran en vigència a mitjan abril", ha apuntat en un comunicat el portaveu comercial de la Comissió Europea, Olof Gill. Segons el portaveu de l’executiu comunitari, aquesta decisió "proporciona temps addicional a les negociacions" amb la Casa Blanca, però ha matisat que es tracta d'"alinear els terminis" de la resposta. En aquest sentit, Gill ha explicat que el canvi "representa un lleuger ajustament a la línia de temps, però no disminueix l'impacte de la nostra resposta".

Els aranzels del 25% imposats pels Estats Units el 12 de març van provocar la reacció inicial de la Unió Europea, que va avançar la implementació de dos grups de mesures equivalents. La resposta de l’executiu comunitari havia d’entrar en vigor l’1 d’abril, però la decisió d’ajornar-la anunciada aquest dijous és una demostració que Brussel·les busca mantenir “un diàleg constructiu” amb Washington “per trobar una solució que eviti un mal innecessari per a les dues economies", tal com ha assegurat Gill. Segons fonts europees en declaracions a l’AFP, França, Espanya i Itàlia han sigut els estats membres que han empès la Comissió a endarrerir les mesures. L’agència de notícies francesa també ha revelat que el bourbon podria retirar-se de la llista de productes sobre els quals s’aplicarien els aranzels. De fet, les imposicions sobre aquest producte originari de Kentucky han sigut el detonant que ha portat Trump a amenaçar amb nous aranzels de fins al 200% a begudes alcohòliques de la Unió, especialment al sector del vi.

La Comissió Europea lidera la política comercial de la Unió i és l’encarregada de dialogar amb els Estats Units per evitar una guerra comercial. Brussel·les va estimar que els aranzels de la Casa Blanca tindrien com a objectiu exportacions per valor de 28.000 milions de dòlars, i la seva resposta afectaria la mateixa quantitat de productes nord-americans. L’objectiu de l’executiu comunitari i les seves contramesures és crear descontent entre les empreses nord-americanes afectades i que aquestes pressionin l’administració republicana encapçalada per Trump.

Per la seva banda, la presidenta del Banc Central Europeu (BCE), Christine Lagarde, ha avisat aquest dijous que Europa ha d'estar preparada per a qualsevol cosa, inclosos els intents d'"utilitzar els aranzels com a arma" i el "xantatge" de Trump. L’economista francesa ha dit que el BCE estima que les taxes unilaterals de la Casa Blanca afectarien la taxa de creixement de la zona euro en 0,3 punts percentuals el primer any i fins a 0,5 punts si la Unió Europea acaba prenent represàlies. Lagarde també ha advertit que la inflació podria augmentar en 0,5 punts.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!