Els vagons de metro d’Atlanta que han quedat obsolets han trobat una nova vida sota el mar, que alhora, han servit per crear més vida i contribuir a la recuperació de l’ecosistema marí. A finals del 2023, dos vagons de la Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority (MARTA) van ser abocats al mar davant de la costa de Savannah (Geòrgia), a l’oceà Atlàntic, com a part del projecte d’esculls del Departament de Recursos Naturals de Geòrgia (DNR), amb l’expectativa que es convertissin gradualment en un nou hàbitat per a la vida salvatge marina. Nou mesos després, gràcies a aquesta iniciativa innovadora, aquests vagons que abans s’omplien de viatgers de la ciutat d’Atlanta s’han omplert de peixos, tortugues marines i corals.
Reutilització dels vagons obsolets
"MARTA s'enorgulleix de formar part de la reutilització de vagons antics d'aquesta manera ambientalment responsable", assegura el director general i director general de MARTA, Collie Greenwood. "És emocionant veure aquest tipus de desenvolupament als vagons després d'uns quants mesos i esperem oferir més vagons retirats per al desplegament dels esculls a mesura que fem espai pels nostres nous trens". Cameron Brinton, biòleg marí de la Divisió de Recursos Costers del DNR, va expressar el seu entusiasme per l'èxit del projecte: "L'escull artificial llueix excel·lent i ens sentim encoratjats per la quantitat de creixement de coralls i l'activitat de la vida silvestre marina. Veurem més canvis en els vagons amb el pas del temps a mesura que esdevinguin part de l'hàbitat marí essencial per a les criatures marines, inclosos els populars peixos esportius i les tortugues marines en perill d'extinció".
Un escull creat per l’home
El desembre passat, els vagons fora de servei van ser desposseïts de materials perillosos i inspeccionats per la Guàrdia Costera dels EUA abans de ser transportats en barcassa a l’Artificial Reef L, un escull situat aproximadament a 23 milles nàutiques a l'est de l'illa d'Ossabaw, davant de Savannah. Després d’abocar-los a l’aigua van quedar submergits a uns 20 metres de profunditat. Els resultats inicials després d’aquests mesos han estat molt satisfactoris.
Two MARTA railcars were pushed into the Atlantic Ocean off the coast of Savannah this morning.
— Everything Georgia (@GAFollowers) December 22, 2023
The expectation is they will develop into reef habitats for marine wildlife.pic.twitter.com/DqPxjPKk10
Tot i que el substrat de l'escull ha estat creat per l'home, els organismes que hi creixen són totalment naturals i beneficiosos per al medi ambient. Els peixos i altres espècies marines com les tortugues van ser probablement els primers a investigar els vagons quan es van desplegar. Els coralls, les esponges i altres organismes incrustats s'estan consolidant ara i continuaran creixent i millorant com més temps estiguin a l'oceà. Els bussejadors i els pescadors també han estat utilitzant l'escull, segons ha explicat MARTA.
Two MARTA railcars deployed into the Atlantic Ocean seven months ago as part of the @CoastalGADNR Reef Project are gradually developing into reef habitats for marine wildlife.
— MARTA (@MARTAtransit) August 6, 2024
Learn more: https://t.co/hX3JHPVi3V pic.twitter.com/uZzhemnr1N
La zona on es troben aquests vagons del metro d’Atlanta, l’anomenat Artificial Reef L, aproximadament a 42 quilòmetres a l’est de l’illa Ossabaw, és una àrea on també hi ha tancs de batalla M-60 de l'exèrcit nord-americà, barcasses, remolcadors, vagons de metro de la ciutat de Nova York i altres estructures fetes per l'home. Artificial Reef L es va crear per primera vegada l'any 1976 com a part d'una xarxa de 32 esculls en alta mar que la Divisió de Recursos Costers ha estat construint i millorant durant més de 40 anys.