Els vagons de metro d’Atlanta que han quedat obsolets han trobat una nova vida sota el mar, que alhora, han servit per crear més vida i contribuir a la recuperació de l’ecosistema marí. A finals del 2023, dos vagons de la Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority (MARTA) van ser abocats al mar davant de la costa de Savannah (Geòrgia), a l’oceà Atlàntic, com a part  del projecte d’esculls del Departament de Recursos Naturals de Geòrgia (DNR), amb l’expectativa que es convertissin gradualment en un nou hàbitat per a la vida salvatge marina. Nou mesos després, gràcies a aquesta iniciativa innovadora, aquests vagons que abans s’omplien de viatgers de la ciutat d’Atlanta s’han omplert de peixos, tortugues marines i corals.

 

Reutilització dels vagons obsolets

"MARTA s'enorgulleix de formar part de la reutilització de vagons antics d'aquesta manera ambientalment responsable", assegura el director general i director general de MARTA, Collie Greenwood. "És emocionant veure aquest tipus de desenvolupament als vagons després d'uns quants mesos i esperem oferir més vagons retirats per al desplegament dels esculls a mesura que fem espai pels nostres nous trens". Cameron Brinton, biòleg marí de la Divisió de Recursos Costers del DNR, va expressar el seu entusiasme per l'èxit del projecte: "L'escull artificial llueix excel·lent i ens sentim encoratjats per la quantitat de creixement de coralls i l'activitat de la vida silvestre marina. Veurem més canvis en els vagons amb el pas del temps a mesura que esdevinguin part de l'hàbitat marí essencial per a les criatures marines, inclosos els populars peixos esportius i les tortugues marines en perill d'extinció".

Un escull creat per l’home

El desembre passat, els vagons fora de servei van ser desposseïts de materials perillosos i inspeccionats per la Guàrdia Costera dels EUA abans de ser transportats en barcassa a l’Artificial Reef L, un escull situat aproximadament a 23 milles nàutiques a l'est de l'illa d'Ossabaw, davant de Savannah. Després d’abocar-los a l’aigua van quedar submergits a uns 20 metres de profunditat. Els resultats inicials després d’aquests mesos han estat molt satisfactoris.

Tot i que el substrat de l'escull ha estat creat per l'home, els organismes que hi creixen són totalment naturals i beneficiosos per al medi ambient. Els peixos i altres espècies marines com les tortugues van ser probablement els primers a investigar els vagons quan es van desplegar. Els coralls, les esponges i altres organismes incrustats s'estan consolidant ara i continuaran creixent i millorant com més temps estiguin a l'oceà. Els bussejadors i els pescadors també han estat utilitzant l'escull, segons ha explicat MARTA.

La zona on es troben aquests vagons del metro d’Atlanta, l’anomenat Artificial Reef L, aproximadament a 42 quilòmetres a l’est de l’illa Ossabaw, és una àrea on també hi ha tancs de batalla M-60 de l'exèrcit nord-americà, barcasses, remolcadors, vagons de metro de la ciutat de Nova York i altres estructures fetes per l'home. Artificial Reef L es va crear per primera vegada l'any 1976 com a part d'una xarxa de 32 esculls en alta mar que la Divisió de Recursos Costers ha estat construint i millorant durant més de 40 anys.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!