L'economista català Xavier Sala-i-Martín ha compartit amb els seus seguidors de Twitter l'error que explica la lentitud amb la qual les forces russes s'endinsen a Ucraïna: les rodes defectuoses dels vehicles. I és que el mal que plaga el seu equipament militar és ben característic de Rússia: es tracta d'una combinació de corrupció i raspútitsa. Per una banda, fa dies que els experts alerten que les rodes de molts dels vehicles que es troben abandonats a Ucraïna presenten pneumàtics podrits o desfets. Segons els aficionats a les armes, funcionaris russos haurien comprat rodes de baixa qualitat fabricades a la Xina i s'haurien quedat amb la diferència del pressupost. D'altra banda, i tal com ja va informar aquest diari, el terreny fangós del nord del país característic de la primavera, la raspútitsa, amenaça encara més de bloquejar el pas dels combois russos.
Expertos dicen que la explicación de los camiones rusos q se quedan estancados en el barro ucraniano es q usan neumáticos baratos "made in china". Los contribuyentes rusos pagaron por neumáticos buenos pero los militares corruptos compraron los chinos y se quedaron la diferencia. https://t.co/XlcWaJPGqa
— Xavier Sala-i-Martin (@XSalaimartin) March 11, 2022
Corrupció i fang
"Els experts diuen que l'explicació dels camions russos que es queden estancats en el fang ucraïnès és que empren pneumàtics barats 'made in China'. Els contribuents russos van pagar per pneumàtics bons, però els militars corruptes van comprar els xinesos i es van quedar la diferència", ha piulat el catedràtic aquest divendres. Segons els aficionats a les armes, els vehicles podrien ser defectuosos de sèrie. Cal fixar-se en la condició dels pneumàtics, que presenten "podridura seca". Segons els analistes de la BBC, s'han produït tres causes que expliquen la fallida de l'operatiu aturat al nord de Kíiv: d'una banda, han aparegut problemes logístics, que se sumen a avaries mecàniques i problemes d'embús. "Es diu que hi ha escassetat d'aliments i combustible, i hi ha informes que assenyalen que també poden ser un problema els pneumàtics de mala qualitat i el mal manteniment", van assenyalar.
Alright, here is another Mud & truck maintenance post. Look at the tires in the video immediately under the wheel hubs.
— Trent Telenko (@TrentTelenko) March 4, 2022
That is oil from the wheel hubs leaking onto those tires from the hub to the ground.
The seals on those wheel hubs have failed due to dry rot.
1/2 https://t.co/J4MKLsA1tA
La raspútitsa
Com ja ens ha ensenyat la història en diverses ocasions, en aquesta zona del Vell Continent les condicions meteorològiques són un factor a tenir molt en compte a l'hora de fer la guerra. La raspútitsa, també anomenada 'estació de fang', és un efecte que es produeix a Rússia, Bielorússia i Ucraïna a la primavera i a la tardor quan es barreja la terra, el gel i els canvis de temperatures. El resultat és un terreny extremadament enganxifós, capaç d'obstaculitzar molt greument els combois militars, tal com va passar durant la invasió napoleònica de Rússia o a la Blitzkrieg de la Segona Guerra Mundial. Pel que es desprèn de les imatges que poblen les xarxes socials, sembla que la raspútitsa podria començar a afectar la invasió russa. De fet, alguns comentaristes assenyalen que les autoritats ucraïneses l'estarien fent servir com arma per alentir el comboi al nord de Kíiv. Aquest vídeo de la zona de Kozarovychi mostra com el terreny està totalment inundat, possiblement per exacerbar la raspútitsa.