El rescat de les cinc persones desaparegudes al submarí Titan, el pilot i quatre passatgers, continua rebent ajuda internacional. Mentre la Guàrdia Costanera dels Estats Units i les Forces Armades del Canadà mantenen els seus vaixells, drons i avions patrullant i a la recerca del submergible de l'empresa OceanGate Expeditions que anava a veure el Titanic en aigües de l'Atlàntic, altres països envien tecnologia punta com a suport a l'operació. Aquest és el cas de França, que ha facilitat un vaixell equipat d'un robot submarí: el Victor 6000.
🔴 DIRECTE | Última hora del submarí desaparegut a l'Atlàntic
L'Atlante, com es diu l'embarcació gal·la, ja ha arribat als Estats Units i a bord del vaixell enviat per l'institut de ciències oceàniques Ifremer es troba el robot Victor 6000. Aquest aparell se submergirà a uns 4.000 metres de profunditat per intentar trobar com més aviat millor el submarí perdut i poder rescatar els cinc ocupants. El secretari d'Estat del Mar, Hervé Berville, ha precisat que un grup d'operadors de la base marítima de Toló s'ha desplaçat fins a la zona propera al Titanic, on va ser localitzat per última vegada el submergible Titan, per poder manipular l'aparell.
Berville ha detallat que l'enviament del robot submarí és una petició expressa del president francès, Emmanuel Macron. Tot i que encara no han transcendit els motius pels quals s'ha facilitat ràpidament i per part del cap de l'Estat gal aquest artefacte d'alta tecnologia, tot apunta que es deu al fet que entre els cinc desapareguts al submarí hi ha Paul-Henry Nargeolet. El francès que continua perdut a les aigües atlàntiques, de 77 anys, és considerat una eminència en tot allò referent al Titanic. De fet, va participar en la missió de descobriment de la proa del mític vaixell el 1987.
Així funciona el robot submarí Victor 6000
Les hores passen i l'aire respirable al submarí que va partir per veure el Titanic s'esgota. Tanmateix, l'arribada del Victor 6000 manté l'esperança. Què té d'especial aquest robot submarí europeu? L'aparell, modernitzat regularment des del seu llançament el 1999, és un vehicle submarí operat a distància (ROV, per les seves sigles en anglès). Tal com explica la cadena francesa BFMTV citant la Flotte Océanographique, funciona en el marc de les missions de vigilància i exploració, estudia zones que requereixen inspecció de vídeo i acústica i, fins i tot, pot realitzar manipulacions fisicoquímiques i missions a gran profunditat.
Tot això, li confereix unes característiques que li permeten submergir-se fins als 6.000 metres de profunditat. Encara que s'espera que en la recerca del submarí d'OceanGate Expeditions desaparegut tan sols s'arribi fins als 4.000. A més, el Victor 6000 està connectat a la superfície mitjançant un cable de 8.500 metres, la qual cosa accelera l'arribada d'una gran imatge panoràmica de les seves dues càmeres d'alta definició. L'equip que es troba a terra ferma rep a temps real el vídeo en una sola pantalla i amb prou qualitat per detectar qualsevol matís necessari per donar amb el submergible perdut.
Per fer-lo funcionar, a més, són necessàries nou persones. D'aquestes, dues el piloten de la següent manera: una persona controla la palanca de control i la segona actua de coordinadora. L'autonomia del robot submarí francès és de 72 hores. Malgrat això, el temps corre i, segons les estimacions d'aire respirable disponible al submarí Titan, la troballa s'hauria produir abans que s'acabés la bateria del Victor 6000. Aquest aparell d'alta tecnologia europea s'uneix, així, a la recerca contra rellotge a les aigües properes a l'illa canadenca de Terranova per intentar trobar amb vida el britànic Hamish Hardin, propietari d'Action Aviation; l'expert francès en busseig i el Titanic, Paul-Henry Nargeolet —conegut com a Monsieur Titanic—; i el destacat empresari pakistanès Shahzada Dawood i el seu fill, Suleman. Tots ells a bord després de pagar 250.000 dòlars per embarcar-se en aquesta expedició per veure de primera mà les restes del Titanic, que es va enfonsar l'any 1912.