La circulació dels trens d'alta velocitat (TGV) a França ha començat a recuperar la normalitat aquest dissabte, després que divendres uns "atacs massius" contra la xarxa ferroviària provoqués retards i cancel·lacions en molts trajectes, coincidint amb l'inici dels Jocs Olímpics 2024 a París. Un dia després, el ministre de Transports francès, Patrice Vergriete, ha assegurat que "la situació ha millorat" i que "la tornada completa a la normalitat està previst per dilluns". En total, el sabotatge va afectar uns 150.000 dels 250.000 passatgers que tenien programat un trajecte en algun dels tres grans corredors ferroviaris que es van veure afectats.

🔴 Jocs Olímpics 2024 de París, DIRECTE | Contrarellotge de ciclisme sota la pluja
 

Aquest dissabte, la situació ha millorat i, segons ha fet saber l'operadora SNCF en un comunicat, "el trànsit a l'est s'ha reprès aquest matí a les 6.30 hores" després d'una nit de treball "en condicions difícils a conseqüència de la pluja". Malgrat l'avenç, SCNF ha reconegut que encara s'estan registrant retards en els desplaçaments al nord, a l'oest i al sud-oest, on 7 de cada 10 trens acumulen una o dues hores de retard respecte a l'horari habitual. "Donada la situació, el trànsit seguirà amb interrupcions en l'eix nord, però hauria de millorar en l'eix de l'Atlàntic a mesura que avança el cap de setmana", ha puntualitzat l'operadora estatal. Per la seva part, l'operador ferroviari alemany Deutsche Bahn ha anunciat que els serveis de tren entre París i Alemanya ja funciona amb plena normalitat després dels atacs.

Pel que fa a la investigació dels atacs massius, el ministre de Transports francès ha admès que "no hi ha elements nous", però que hi ha destinats "una cinquantena d'investigadors" que treballen per "trobar ràpidament els culpables i poder sancionar-los". L'origen del sabotatge va ser un incendi en tres equipaments de senyalització situats en punts estratègics de tres dels grans corredors de TGV, el del Nord, el de l'Est i el de l'Atlàntic. Al quart corredor, per on circulen les línies que van de París a Lió, Marsella o Barcelona, hi va haver una altra temptativa d'atac, però uns empleats van aturar un grup d'individus que estaven intentant cremar una altra instal·lació.

Els atacs van obligar a cancel·lar 200 dels 750 trens d'alta velocitat que estaven programats divendres a França. De moment, al corredor Est, que va de París en direcció de Luxemburg i Estrasburg, els trens circulen aquest dissabte amb normalitat des de les 6.30, mentre que a l'eix Nord (de París en direcció de Lilla, Londres, Brussel·les, Països Baixos i el nord d'Alemanya), funcionen el 70 % dels combois amb una i dues hores de retard. A l'eix de l'Atlàntic (les línies de París a Bretanya i a destinacions del sud-oest, com Bordeus, Tolosa o el País Basc) també funcionen un 70 % dels trens, i de nou acumulen entre una i dues hores de retard.

Per intentar impedir que es repeteixi el sabotatge, s'ha reforçat la vigilància de les vies amb un miler d'empleats de la Societat Nacional de Ferrocarrils (SNCF), però també amb 250 agents de seguretat, 50 drons i helicòpters de Gendarmeria. "L'objectiu evidentment és evitar una nova operació de sabotatge, sobretot allà on van fracassar, a la línia del Sud-est", ha remarcat el ministre francès.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!