Un número de la Loteria de Nadal que fa olor de xocolata, llimona, roses o encens. Aquesta és l'atrevida proposta que Loterías El Perolo ven des de fa anys a la localitat de San Pedro del Pinatar (Múrcia) i també per Internet. La innovació d'aquesta administració, una de les que reparteix més premis de l'Estat, va fins i tot més enllà de l'olor, sent un dels trets que els caracteritza. El sobre sorpresa —on no saps quin dècim tindràs— o una funda premiada —amb números suficients per assegurar-te el reintegrament— són algunes de les propostes que ofereixen als seus compradors. "Juguem amb l'experiència", explica el seu propietari, el Miguel Ángel, en una entrevista a ElNacional.cat en plena campanya de Nadal, moment on poden arribar a vendre 500.000 dècims.
📌 Loteria de Nadal 2023: novetats, dates clau i tot el que has de saber
🔢 Les terminacions que mai han sortit a la grossa de la Loteria de Nadal
L'administració va néixer fa 7 anys, el 2016, en un municipi de 25.000 habitants a Múrcia. L'objectiu principal era donar un dels cinc premis de Nadal, i en pocs mesos ho van assolir. En la seva primera Loteria de Nadal va repartir tres dels premis més carregats d'euros. A més, va coincidir en un moment crític a la regió, just després dels efectes d'una DANA que va afectar la zona. El Miguel Ángel recorda que tenien por que el temporal afectés les vendes i la fortuna, però al final tot va sortir sobre rodes. "Se'ns va tornar la sort", afirma un dels arquitectes darrere de la clau de l'èxit de Loterías El Perolo.
En només 8 anys, han aconseguit forjar-se un nom al món de les administracions de Loteria, utilitzant el màrqueting com una de les seves millors armes. Sense oblidar la passió pel negoci, el propietari apunta que al final "l'important és innovar". El 2017 van continuar treballant amb aquesta idea i van aconseguir repartir cinc premis grans, entre els quals la grossa de Nadal. Actualment, ja en porten 53 de majors, quatre d'ells el primer premi de la Loteria de Nadal.
L'èxit dels dècims perfumats i números sorpresa
La innovació i el màrqueting els han portat a fer productes diferencials, com és el cas del famós dècim perfumat. "Va ser una bogeria", recorda el Miguel Ángel sobre la seva estrena. Es tracten de números de loteria que fan olor de rosa, llimona, xocolata i, fins i tot, d'encens (tot un èxit per a les confraries). "Juguem amb l’experiència. Quan algú torni a sentir aquella olor, tindrà il·lusió com si li hagués tocat la grossa", diu el propietari de Loterías el Perolo que va estar prop de tres anys dissenyant i provant la idea en laboratoris per aconseguir impregnar els dècims d'olor.
Un altre dels models més revolucionaris ha estat el dècim sorpresa. Es tracta d'un número guardat dins d'un sobre amb unes instruccions que diuen que no el pots obrir fins que arribi el dia del sorteig. El Miguel Ángel assegura que és el producte que més venen i que ha suposat un gran canvi en la manera de concebre la loteria. "Hem canviat la manera de comportar-se de l'usuari. Abans tothom et venia i et deia dona'm el 13, dona'm el 69, això ara ha canviat", reconeix. Segons explica, l'èxit recau en el fet que és un dècim "cridaner" que ha atret "un públic més jove".
L'administració porta la innovació en el seu ADN. El mateix 2016 van estrenar un dècim de realitat augmentada. "L'escaneges i veus imatges", apunta Miguel Ángel, assenyalant que va ser una iniciativa "molt trencadora". Tothom volia posar les seves imatges: des de confraries per fer difusió, fins a parelles d’enamorats que s’enviaven missatges. "Sempre hem buscat l’experiència. Tot el que veus ho extrapoles, quan tens una idea li dones voltes per pensar com pots aplicar-ho en l’administració", afirma el propietari.
El seu èxit ha estat l'exemple d'altres administracions que també han provat d'innovar. El Miguel Ángel explica que molts li pregunten com fa totes aquestes coses. "Al final és senzill", confessa, a la vegada que remarca que s'ha de tenir una bona idea que aporti "il·lusió". N'és un exemple la iniciativa que han engegat aquest 2023. Cada dècim venut va acompanyat d'un QR amb un repte per "afegir il·lusió" al dia de les persones. Les propostes són simples, com desitjar-li bon dia a un dels teus contactes del mòbil o llançar una pilota a un pati perquè els infants juguin, petits gestos que "et poden alegrar el dia", defensa el Miguel Ángel.