Vendre la grossa de la Loteria de Nadal és el gran reconeixement per a qualsevol administració. El confeti i el cava acompanyen sempre l'alegria d'aquells premiats, però també dels loters, conscients del reclam que suposa haver donat el premi per excel·lència de Nadal. Això és el que van experimentar l'any passat a Lotería Castillo, quan van repartir l'anhelada grossa 10 anys després. "És brutal, és la recompensa final a la feina de tot un any", reconeix Marcos Bernabéu, director de negoci en línia de l'administració i fill del propietari que la va fundar el 1982.
"Repartir el primer premi del sorteig extraordinari de Nadal és molt difícil. L'any passat, per exemple, Doña Manolita no el va vendre i a nosaltres ens va tocar la sort", explica el treballador de Lotería Castillo, que recorda com "els veïns van embogir". "Al final, sempre que toca un premi és una alegria", afegeix. L'administració, creada per Javier Bernabéu, va obrir les portes el 1982 a Alaquàs, un municipi proper a València, sent la primera administració de la zona. Les ganes d'emprendre una aventura i la passió pels números van portar Bernabéu a fer un pas endavant i aprofitar l'oportunitat.
Des de llavors, han impulsat desenes de campanyes per catapultar l'administració i aconseguir diferenciar-se de la resta. El 2022, per exemple, van regalar un dècim a totes les persones que es tatuaven un número. "Això els queda de per vida; serà el seu número per sempre", apunta Marcos Bernabéu. De fet, ell és una de les persones darrere d'aquestes innovadores idees, que aporta una mirada diferent aprofitant la seva joventut.
A pesar d'aquest esperit innovador, Bernabéu reconeix que la millor campanya possible per a una administració és repartir un dels grans premis, cosa que a Lotería Castillo fan des dels inicis. Ara mateix, ja fa 12 anys que no fallen: des del 2011 han repartit com a mínim un dels majors premis de la Loteria. "La gent ja no et pregunta si caurà la grossa, et pregunten quants en donaràs aquest any", diu, entre rialles. L'any passat, per exemple, el premi va ser doble: un cinquè i la desitjada grossa, que els ha accelerat encara més les vendes, portant nous compradors. "Les persones són molt testarrudes: compren dècims allà on cau la grossa, amb l’esperança que torni a passar el mateix el següent any", relata.
En total, ja sumen 17 grans premis de la Loteria. "Sembla fàcil", diu Bernabéu, assegurant que és just al contrari. "A darrere hi ha molta feina i molta il·lusió. I òbviament també hi juga un paper important el factor sort". Sigui com sigui, per al director de negoci en línia repartir tants premis s'ha convertit en el "valor afegit" de Lotería Castillo, que se situa com un dels punts de venda més afortunats de l'Estat. Hi destaquen, com és evident, les grosses repartides el 2012 i el 2022, però també un segon premi el 2016 i 2017, els tercers premis de 2015 i 2019, un quart el 2021, entre d'altres.
La clau de Lotería Castillo
Bernabéu considera que el món de la loteria és molt difícil, amb una dura competició entre les administracions per diferenciar-se. Explica que, al final, totes ofereixen el mateix producte i l'únic tret distintiu "és el servei". Per això busquen "vendre dècims amb diferenciació", posant en marxes campanyes com la del 2022 o un patrocini amb el C.F. València, de qui són administradors oficials, fet que els permet vendre dècims a les botigues del club de futbol.
Internet també ha estat la porta d'entrada a la innovació de Lotería Castillo, una de les pioneres en la venda en línia. L'administració va obrir una passarel·la de pagament el 1997, sent una de les primeres a fer-ho. "La gent els tractava de bojos", recorda Bernabéu. Ara, després de consolidar-se, un 40% de les seves vendes són a través d'Internet i el canal compta amb prop de 600.000 clients virtuals.