El mercat de cotxes 'Made in la Xina' a Europa és a punt d'experimentar un canvi dràstic a causa de la imposició de nous aranzels per part de la Unió Europea. Aquests aranzels addicionals, que podrien assolir fins i tot un 38.1% segons els informes, marquen el final d'una era de grans ofertes i gangues en vehicles fabricats en el gegant asiàtic.
Durant els últims mesos, els cotxes xinesos havien guanyat popularitat a Europa a causa del seu preu competitiu i atractives característiques. Tanmateix, l'aplicació d'aquests aranzels canviarà radicalment el panorama, fent que els preus finals d'aquests vehicles augmentin significativament. El que abans era un mercat en auge amb models elèctrics i altres tipus de vehicles provinents de la Xina ara enfronta incertesa i ajustaments en els costos per als consumidors europeus.
Europa posa traves a la proliferació de cotxes low cost
La mesura de la Unió Europea s'emmarca en una preocupació per la distorsió del mercat causada per l'arribada massiva de vehicles elèctrics xinesos a preus baixos, subvencionats pel govern xinès per augmentar la seva competitivitat a Europa. Aquesta situació ha generat crítiques i acusacions de pràctiques anticompetitives, la qual cosa va portar la Comissió Europea a iniciar una investigació exhaustiva per protegir el mercat.
Malgrat que els resultats d'aquesta investigació s'esperen per a finals d'any, la imposició d'aranzels ja està programada per al proper mes, la qual cosa tindrà un impacte immediat al mercat. Els fabricants xinesos i les marques occidentals que produeixen a la Xina s'enfronten ara a desafiaments significatius per mantenir la seva presència a Europa, amb una possible reducció en els seus plans d'expansió i vendes. Innevitablement, le marques europees, que tindran menys competència en veure com els cotxes xinesos pugen de preu, augmentaran els seus. En comptes d'incentivar la compra de cotxes europeus i mantenir preus raonables, Europa està protegint les grans empreses i els seus propietaris mentre perjudica els consumidors.
Els perjudicats, com sempre, els consumidors
La reacció en altres mercats, com els Estats Units, on s'han imposat aranzels encara més alts del 100%, il·lustra els possibles extrems que podria enfrontar el mercat europeu si la tensió comercial continua intensificant-se. Aquesta situació també podria afectar les inversions i col·laboracions futures entre la indústria automotriu europea i la Xina, amb conseqüències que podrien anar més enllà del comerç d'automòbils.
A més, alguns observadors i països membres de la UE ja estan advertint sobre possibles repercussions negatives per a l'economia europea, especialment en termes de relacions comercials globals i el possible impacte en la indústria automotriu europea que també rep suport governamental significatiu.