L'any 2021 passat no va ser un any precisament bo per al sector de l'automòbil a Espanya i a Europa. Si bé és cert que les xifres de vendes total van superar les de 2020, es pot destacar que precisament el 2020 va ser un any marcat de forma evident per la crisi i la pandèmia del coronavirus, amb bona part dels concessionaris tancats durant un temps.
En el cas de 2021, ha estat la crisi de subministraments i la falti de semiconductors el que ha provocat que les diferents marques hagin hagut d'esquivar com han pogut. No és casualitat, de fet, que Mercedes, que portava cinc anys seguits sent la marca prèmium més venuda a nivell global, hagi perdut aquesta primera posició i s'hagi vist superada per BMW, que ha sabut gestionar millor que els seus compatriotes aquestes últimes crisis.
Un any també en el que, com ja era fàcil de preveure veient les xifres de vendes acumulades des de gener, els SUV s'han convertit a la carrosseria de moda. Una cosa que ha ajudat molt certes marques com Seat, Hyundai o Peugeot, entre d'altres, però que n'ha col·locat en el punt de mira d'altres.
Sobretot a les prèmium, fabricants que, a diferència de la gran majoria de generalistes, que ja han mogut fitxa en aquest sentit, han continuat apostant per carrosseries que sembla que tenen els dies comptats.
El Jaguar XF, la berlina familiar de la marca anglesa, està en el punt de mira
Una d'elles és Jaguar, la històrica marca anglesa que, com han fet també en fabricants com BMW, Mercedes o Audi, entre d'altres, ha donat continuïtat a la seva aposta per les berlines.
El problema per a Jaguar és que, si ja per si mateix és una marca a la que li costa aconseguir bones xifres de vendes, aquesta aposta per una carrosseria que fa anys que cava la seva pròpia tomba no ha estat precisament d'ajuda.
El millor exemple d'això són les ridícules vendes del Jaguar XF, la berlina familiar que els anglesos tenen amb dos tipus de carrosseries i amb diferents tipus de motoritzacions, incloses versions híbrides. I és que Jaguar tan sols ha aconseguit matricular, ull, 31 unitats d'aquest model el 2021, una xifra que implica una caiguda del 56,9 per cent respecte a l'any anterior.
Una xifra de vendes que en Jaguar, evidentment, ha provocat que més d'un comenci a considerar l'opció d'eliminar aquesta berlina del seu catàleg. Mercedes ja ha anunciat que es carregarà bona part dels seus familiars, mentre que models com el Ford Mondeo, el Renault Talismà o el Volkswagen Passat han corregut o correran la mateixa sort.