Parlar de Citroën és parlar d'una solució que va convertir els cotxes d'aquesta marca francesa en els més còmodes del mercat i que es deia suspensió hidropneumàtica. Mítics models com el Citroën DS Tauró, el CX, el BX, el Xantia o el C6 i el C5. El 2017 la marca va deixar d'incorporar aquesta singular i comodíssima suspensió. L'excusa van ser els seus elevats costos i la millora exponencial dels nivells de comoditat que oferien les més senzilles suspensions pneumàtiques adaptatives. Ara, i amb el seu nou Citroën C5 X, la marca francesa presenta una nova suspensió que, diuen, podria arribar a igualar o superar el que va suposar al seu dia aquella suspensió especial que va estrenar el DS.
![C5 X C5 X](/uploads/s1/20/65/47/33/c5-x.jpeg)
Quatre anys de feina
La marca de Stellantis assegura portar quatre anys treballant en el projecte i el resultat és clar: el C5 X és molt per sobre del nivell de confort que ofereix la seva competència i, si ho està, és gràcies al seu sistema de suspensió. Ara bé: encara que bo, el nou sistema no assoleix l'excel·lència que s'associava en sú dia a la suspensió hidropneumàtica. Aquella sensació de gairebé flotar sobre la carretera que oferien els Citroën no s'ha superat encara.
Al bon camí
La suspensió del C5 X es denomina Advanced Confort Active Suspension i és, en essència, un amortidor amb variació activa, topalls hidràulics i molles especialment toves que absorbeix les irregularitats de la calçada millor que altres tipus de suspensió. El resultat és bo, però no excel·lent. Continuïn treballant, senyors de Citroën: el seu C5 X ho val.