El futur, se suposa, és aquí i ens ha arribat, primer en forma de cotxe elèctric i s'instal·larà definitivament entre nosaltres no només així si no, també encarnat en vehicles autònoms però no només de Tesla: també existiran unitats d'altres marques. La DGT treballa ja per permetre que tots ells circulin durant l'any vinent.

Tesla

La nova frontera: 2023

La nova frontera, la que marcarà el moment a partir del qual els vehicles autònoms podran circular per les carreteres espanyoles, s'ha fixat l'any vinent i l'anunci no ho fa un qualsevol: Jorge Ordás, el subdirector general de mobilitat i tecnologia de la DGT, ho dona per fet. La Llei que permetrà que vegem aquests tecnificats vehicles a les nostres carreteres i carrers estarà a punt el 2023. El cert és que, per Espanya, ja circulen vehicles tècnicament qualificables com a autònoms: són els de Nivell 2: aquells que poden controlar, per si mateixos i mitjançant assistents de conducció, moviments longitudinals i laterals però no poden respondre obstacles imprevistos. El màxim nivell de vehicles autònoms és el 5, en el qual no és necessari que els humans fem res més que asseure'ns. Avui, el 23% dels cotxes que són al mercat són del Nivell 3, en el qual el vehicle detecta objectes i respon davant d'ells mitjançant canvis de carril, frenades automàtiques o similars. Aquests sistemes, remarca la DGT, no són encara legals a Espanya. No és que estiguin prohibits: és que no estan regulats. Per això els Tesla autònoms no es veuen per aquí.

Està preparada la xarxa?

El problema és que no: el manteniment no és suficient i la col·locació de balises, que resulta imprescindible perquè cotxes autònoms com els Tesla circulin correctament, no és factible. La DGT adverteix: o els cotxes autònoms circulen sols gràcies a les seves càmeres i radars o el futur que ens prometen no arriba. En fi, caldrà veure que passa. De moment, la Llei, diuen que estarà a punt. Si no hi ha eleccions pel mig, esclar.