Comprar un cotxe elèctric de luxe pot semblar una decisió intel·ligent, especialment si promet tecnologia avançada i gran autonomia, però no sempre és així. El cas del Fisker Ocean és l'exemple perfecte de com una compra aparentment innovadora pot convertir-se en un desastre financer. Aquest SUV elèctric, que alguna vegada va prometre ser un referent al mercat, ha perdut gairebé tot el seu valor en menys d'un any, deixant els seus compradors en una situació compromesa.
Quan el Fisker Ocean va ser llançat, es va vendre com un vehicle revolucionari. Les seves versions oferien entre 286 i 572 CV, amb una autonomia que podia superar els 700 km, depenent de la configuració. Tanmateix, l'acompliment del cotxe no ha estat suficient per mantenir el seu valor. El 2024, Edmunds Cars va adquirir una unitat per 70.000 dòlars, una xifra conforme al que s'espera d'un SUV elèctric prèmium. Però tan sols uns mesos després, el cotxe havia perdut el 69% del seu valor, sent taxat en tot just 21.000 dòlars.
La depreciació més bèstia al sector dels cotxes elèctrics la protagonitza el Fisker Ocean
El problema no rau en les característiques tècniques del vehicle, sinó en la fallida de Fisker, l'empresa fabricant. Amb la declaració de fallida, la companyia va deixar d'oferir suport tècnic, actualitzacions de programari i recanvis originals. Això ha fet que el Fisker Ocean sigui vist com una inversió d'alt risc. Per als propietaris, mantenir el cotxe en bon estat a llarg termini s'ha convertit en un desafiament gairebé impossible.
A mesura que van passar els mesos, la situació va empitjorar. El novembre de 2024, el valor del cotxe va caure encara més, assolint tot just 13.500 dòlars, una depreciació del 80% en menys d'un any. És menys del que costa un Dacia Sandero, que engega en 13.940 euros. Aquest nivell de pèrdua de valor és pràcticament inèdit al mercat automobilístic i planteja seriosos dubtes sobre la viabilitat d'invertir en vehicles de fabricants emergents que no tenen una sòlida trajectòria.
De costar 70.000 dòlars a valer menys que un Dacia Sandero en menys d'un any
L'experiència d'Edmunds Cars amb el Fisker Ocean ha estat plena de problemes, des d'inconvenients mecànics fins a la falta d'actualitzacions essencials. Encara que el cotxe continua sent tècnicament funcional, les limitacions derivades de la falta de suport l'han convertit en una compra poc atractiva. És difícil imaginar un panorama més descoratjador per als qui van apostar per aquesta marca.