Des del seu debut el 1975, el Polo ha passat per set generacions, adaptant-se a les canviants demandes del mercat. Encara que l'estricta normativa Euro 7 amenaçava la seva continuïtat, el retard de la seva implementació fins a 2030 ha permès al Polo seguir endavant amb actualitzacions mínimes fins al seu eventual reemplaçament per un model elèctric. El Volkswagen ID.2, previst per ser fabricat a Martorell, es presentarà al Saló de l'Automòbil de Munic el 2025.
Tanmateix, el Polo deixarà de fabricar-se a Espanya. L'últim Polo acoblat en la planta de Landaben ha sortit de fàbrica. El petit utilitari alemany deixarà de fabricar-se a Navarra per sempre. L'adeu del Volkswagen Polo marca un moment històric per a la planta de VW a Navarra. Des que el primer Polo va sortir de la línia de muntatge el març de 1984, s'han produït més de 8.422.161 unitats a Espanya. Aquest icònic utilitari alemany, que ha estat part de la vida quotidiana de molts, s'acomiada deixant un llegat inesborrable en la indústria automotriu espanyola.
La fabricació del Volkswagen Polo es trasllada a l'Àfrica
Es pot dir que el Volkswagen Polo no desapareixerà del mercat europeu, però la seva producció es traslladarà a Kariega, Sud-àfrica. Michael Hobusch, president de Volkswagen Navarra, va expressar: "El Polo ens ha donat tot, un passat i un present sòlids que ens permeten projectar-nos amb confiança cap al futur elèctric". Aquest sentiment reflecteix el reconeixement del paper crucial del Polo en la història de Volkswagen i el seu llegat perdurable.
Mirant cap endavant, la planta de Navarra es transformarà en un centre de producció de vehicles elèctrics. A partir de 2026, s'espera que els models Skoda Epiq i Volkswagen ID.2 X, ambdós SUV del segment B, comencin a sortir d'aquesta planta. Aquests nous models, basats en la plataforma MEB Entry, representen el compromís de Volkswagen amb la mobilitat sostenible i la innovació tecnològica.
VW prepara la planta de Navarra per a la fabricació de cotxes elèctrics
La transformació de la planta de Landaben requerirà una inversió significativa de 1.024 milions d'euros per adaptar-se a la producció de cotxes elèctrics. Tanmateix, aquesta transició no està exempta de desafiaments. Treballadors i sindicats han expressat la seva preocupació per la disminució temporal de la producció, que s'espera caigui a 250.000 unitats el 2024 i 150.000 el 2025 abans de recuperar-se el 2026.
Els sindicats han ressaltat la necessitat d'acords per gestionar la reducció de la jornada laboral, afectant aproximadament 2.000-2.300 empleats. La frase recurrent, "Cal reduir la jornada", reflecteix la urgència de trobar solucions durant aquest període de transició. L'adaptació a la nova era de vehicles elèctrics portarà tant desafiaments com oportunitats, mentre la planta de Landaben es prepara per a un futur prometedor en la indústria automotriu.
Quant a l'última unitat fabricada, es tracta d'un Polo blau configurat amb un motor 1.0 TSi de 95 CV, caixa de canvis manual de cinc marxes i acabat Life. Aquesta última peça d'història es quedarà a Espanya, simbolitzant el final d'una era. Mentrestant, els models T-Cross i Taigo, ambdós SUV, continuen sent produïts a Navarra, preparant el terreny per al futur elèctric de la planta.