Des del seu debut el 1975, el Polo ha passat per set generacions, adaptant-se a les canviants demandes del mercat. Encara que l'estricta normativa Euro 7 amenaçava la seva continuïtat, el retard de la seva implementació fins a 2030 ha permès al Polo seguir endavant amb actualitzacions mínimes fins al seu eventual reemplaçament per un model elèctric. El Volkswagen ID.2, previst per ser fabricat a Martorell, es presentarà al Saló de l'Automòbil de Munic el 2025.

Tanmateix, el Polo deixarà de fabricar-se a Espanya. L'últim Polo acoblat en la planta de Landaben ha sortit de fàbrica. El petit utilitari alemany deixarà de fabricar-se a Navarra per sempre. L'adeu del Volkswagen Polo marca un moment històric per a la planta de VW a Navarra. Des que el primer Polo va sortir de la línia de muntatge el març de 1984, s'han produït més de 8.422.161 unitats a Espanya. Aquest icònic utilitari alemany, que ha estat part de la vida quotidiana de molts, s'acomiada deixant un llegat inesborrable en la indústria automotriu espanyola.

EuropaPress 4169169 volkswagen t cros taigo pol|polo porta volkswagen navarresa
EuropaPress Fàbrica de Volkswagen navarresa

La fabricació del Volkswagen Polo es trasllada a l'Àfrica

Es pot dir que el Volkswagen Polo no desapareixerà del mercat europeu, però la seva producció es traslladarà a Kariega, Sud-àfrica. Michael Hobusch, president de Volkswagen Navarra, va expressar: "El Polo ens ha donat tot, un passat i un present sòlids que ens permeten projectar-nos amb confiança cap al futur elèctric". Aquest sentiment reflecteix el reconeixement del paper crucial del Polo en la història de Volkswagen i el seu llegat perdurable.

Mirant cap endavant, la planta de Navarra es transformarà en un centre de producció de vehicles elèctrics. A partir de 2026, s'espera que els models Skoda Epiq i Volkswagen ID.2 X, ambdós SUV del segment B, comencin a sortir d'aquesta planta. Aquests nous models, basats en la plataforma MEB Entry, representen el compromís de Volkswagen amb la mobilitat sostenible i la innovació tecnològica.

VW prepara la planta de Navarra per a la fabricació de cotxes elèctrics

La transformació de la planta de Landaben requerirà una inversió significativa de 1.024 milions d'euros per adaptar-se a la producció de cotxes elèctrics. Tanmateix, aquesta transició no està exempta de desafiaments. Treballadors i sindicats han expressat la seva preocupació per la disminució temporal de la producció, que s'espera caigui a 250.000 unitats el 2024 i 150.000 el 2025 abans de recuperar-se el 2026.

Volkswagen Pol|Polo
Volkswagen Polo

Els sindicats han ressaltat la necessitat d'acords per gestionar la reducció de la jornada laboral, afectant aproximadament 2.000-2.300 empleats. La frase recurrent, "Cal reduir la jornada", reflecteix la urgència de trobar solucions durant aquest període de transició. L'adaptació a la nova era de vehicles elèctrics portarà tant desafiaments com oportunitats, mentre la planta de Landaben es prepara per a un futur prometedor en la indústria automotriu.

Quant a l'última unitat fabricada, es tracta d'un Polo blau configurat amb un motor 1.0 TSi de 95 CV, caixa de canvis manual de cinc marxes i acabat Life. Aquesta última peça d'història es quedarà a Espanya, simbolitzant el final d'una era. Mentrestant, els models T-Cross i Taigo, ambdós SUV, continuen sent produïts a Navarra, preparant el terreny per al futur elèctric de la planta.