Els cotxes xinesos han proliferat molt en els últims anys. La reticència de molts conductors a comprar un cotxe amb origen en el gegant asiàtic ha anat disminuint gradualment per donar pas a un mercat cada vegada més ocupat per aquests fabricants. Avui dia, models com l'Omoda 5 o el BYD Seal són cada vegada més habituals, reflectint un fenomen que ha transformat el panorama automobilístic del país. Aquests automòbils, fins fa poc desconeguts, han començat a capturar l'atenció dels conductors per la seva combinació de tecnologia avançada, disseny innovador i preus competitius.
El creixement del pes de les marques xineses al mercat espanyol és innegable. El 2024, es van vendre 66.608 vehicles de 21 fabricants xinesos a Espanya, la qual cosa representa un augment triplicat en només dos anys. Aquest auge contrasta amb un increment general del 25% en les matriculacions, que van superar el milió d'unitats per primera vegada des de la pandèmia. Malgrat el seu encara modest 6,55% de quota de mercat, les marques xineses han demostrat un creixement impressionant davant el 5,22% de 2023 i el 2,6% de 2022.
Omoda i BYD estan disposades a marcar el nou ordre mundial
Un dels noms més destacats és el BYD Seal, un model que lidera les vendes de BYD a Espanya. Amb un disseny SUV de 4,75 metres de longitud, aquest cotxe està disponible en versions totalment elèctriques i híbrides endollables. El 2024, el BYD Seal U es va posicionar com el model més venut de la marca, amb 1.929 unitats. Aquest èxit reflecteix l'aposta de BYD per la innovació tecnològica i el seu compromís amb la mobilitat sostenible.
Per la seva part, l'Omoda 5, un SUV de la marca Chery que va debutar a Espanya el 2023, ha guanyat terreny ràpidament. Aquest vehicle destaca pel seu disseny modern i la seva recent incorporació d'una versió 100% elèctrica, adaptant-se a les creixents demandes del mercat espanyol. A més, l'arribada de Jaecoo, una altra marca del grup Chery enfocada en vehicles prèmium, reforça la presència del fabricant xinès al país.
La clau: preus baixos i qualitat considerable
Un altre cas notable és l'Ebre S700, un model que combina el disseny nostàlgic d'una marca històrica espanyola amb la innovació tecnològica moderna. Aquest SUV, fabricat a la Zona Franca de Barcelona, ha ressuscitat sota la direcció d'un grup xinès, oferint versions de gasolina i híbrides endollables que prometen competir amb els líders del mercat.
L'impacte d'aquests models va més enllà de les vendes locals. Marques com BYD estan expandint la seva infraestructura a Europa, amb fàbriques a Hongria i Turquia, i apostant pel desenvolupament de bateries en estat sòlid, una tecnologia que podria revolucionar la indústria automobilística en els propers anys. Aquest avenç col·loca BYD i altres empreses xineses en una posició estratègica al mercat global de vehicles elèctrics.