El futur, si parlem d'automoció, és el liti i, tant és així que, de fet, és ja part del present. A Navarra, per exemple, la Policia Foral està electrificant ja el seu parc mòbil i, a data d'avui, són ja elèctrics el 17% dels seus vehicles. Passa, tanmateix, que aquest canvi en procés -l'objectiu del Govern de Navarra és aconseguir un 50% d'electrificació al seu parc mòbil- està generant problemes: en diversos casos no han pogut atendre una emergència perquè el cotxe s'ha quedat sense bateria.

Nissan Leaf de la Policía Foral de Navarra
Nissan Leaf de la Policía Foral de Navarra

Vehicles Nissan

Actualment, la Policia Foral del Navarra utilitza un model de cotxe elèctric: el Nissan Leaf, que ofereix una autonomia de fins a 385 quilòmetres en les seves versions més potents. La dispersió de la població (Navarra té més de 10.000 quilòmetres i 272 municipis) i l'escassetat de punts de recàrrega (n'hi ha només 127 a tota la regió) complica les coses. Quina solució hi ha? Doncs molt senzill: tenir sempre disponibles vehicles carregats al màxim distribuïts en diferents bases repartides per la regió. És més, per descomptat, una qüestió de correcte manteniment que de disponibilitat de punts de recàrrega.

Altres casos al món

El cas de Navarra no és únic. Als Estats Units, la Policia de Freemont va haver de deixar escapar un delinqüent després de veure com el Tesla Model S amb el qual el perseguien es va quedar sense bateria. Al Regne Unit, en concret a Gloucestershire, els ha passat el mateix i s'han quedat sense bateria estant de servei. I allà, com en Navarra, treballen amb Nissan Leaf. Els cotxes elèctrics, sens dubte, necessiten més autonomia, però les diferents policies necessiten cuidar més i millor els seus vehicles.