Fer la vista enrere quan es viuen moments d'elevada inflació, no sol ser un exercici satisfactori, però convé fer-ho de vegades. Es comprova llavors que determinades sensacions deriven de realitats concretes com, per exemple, la que afecta els preus dels vehicles, que han experimentat increments sorprenents. Fins i tot el Fiat Panda l'ha patit en carn pròpia.
Amb 6.000 euros n'hi havia prou
No fa tant: només quatre anys enrere. S'acostava a 2018 i, llavors, es podia estrenar cotxe per 6.000 euros. Just aquest era el preu del Fiat Panda 1.2 Pop, que es quedava, exactament, en 5.990. Tenies, això sí, que finançar amb el concessionari almenys durant cinc anys i assumir una TAE bastant elevada, però la realitat era aquesta.
El pitjor del cas és que, a més, la del Fiat Panda no era l'única opció per sota dels 10.000 euros: també estaven disponibles el Dàcia Sandero, per 6.500 euros, el Ford Ka+, per uns 7.000 euros, i el Kia Picanto, que es quedava en poc menys de 8.000 euros. Avui, l'única opció és el Fiat Panda, que es queda en 9.958 euros per a la versió d'accés.
Condicions geopolítiques
L'increment de preus s'explica, diuen els experts, en funció de les actuals tensions geopolítiques i la crisi de subministraments en curs. A més, la revolució verda que està en marxa també té el seu efecte sobre el mercat de l'automoció, que viu temps de canvi. Les marques es veuen obligades a equipar els vehicles nous amb sistemes que redueixen les emissions i també paguen copioses multes per les seves emissions mitjanes de flota. Tot això, al final, repercuteix sempre en el mateix lloc: la butxaca del client. De moment, i en espera de què acabi succeint amb els motors de combustió, hi ha una veritat innegable: estrenar cotxe a Espanya és moltíssim més car que fa 4 anys.