El futur de Ford a Europa enfronta un horitzó incert, marcat per decisions estratègiques qüestionables que han generat un impacte profund en la seva posició al mercat. L'eliminació de models icònics com el Fiesta i ara el Focus, planificada per al novembre de 2025, ha deixat molts analistes i clients preguntant-se si la marca de l'oval blau ha perdut el rumb. Aquests moviments, realitzats amb la intenció de centrar-se en els cotxes elèctrics, han demostrat ser un error en un moment en què els clients europeus encara prioritzen els models compactes tradicionals.

El Ford Focus, un pilar en la història recent de Ford, no tindrà un reemplaçament clar en la gamma de productes de la marca. Mentre que models com el Puma, el Tourneo i el Kuga intenten omplir el buit, està clar que no tenen el mateix atractiu per als clients. A això se sumen els llançaments tardans i amb resultats mediocres de l'Explorer i el Capri, dos SUV elèctrics que no han aconseguit captar l'atenció del mercat. En lloc d'estabilitzar la situació, han accentuat els problemes, deixant Ford al caire de l'abisme al competitiu mercat europeu.

Ford Focus
Ford Focus

El futur de Ford a Europa va directament lligat al del Focus

Un dels impactes més grans de la desaparició del Focus recau en la fàbrica de Saarlouis, la viabilitat del qual està cada vegada més en dubte. Aquesta planta, que ha estat un símbol de la producció eficient de Ford a Europa, enfronta un futur ombrívol amb el risc de tancament definitiu. Malgrat els intents de la companyia per mantenir-la operativa, la falta d'un model de volum com el Focus fa que la seva supervivència sigui gairebé impossible.

La situació no és millor a Colònia, on les línies de producció funcionen a un ritme molt per sota de la seva capacitat. Actualment, la planta produeix menys de 500 cotxes al dia, molt lluny dels 80.000 vehicles anuals necessaris per ser rendible, i encara més lluny de la seva capacitat màxima de 250.000 unitats a l'any. Aquest declivi ha portat a retallades massives de llocs de treball, amb gairebé 3.000 treballadors acomiadats a finals de 2024 i plans per reduir encara més la plantilla.

El problema de fons rau que Ford sembla haver subestimat la importància de mantenir models que connecten amb els consumidors tradicionals. Els SUV i vehicles elèctrics que han llançat no han aconseguit omplir el buit que deixarà el Focus, i dependre exclusivament de models com el Mustang, el Bronco i el Ranger no és suficient per sostenir l'operació europea.

Ford Explorer Electric 2
Ford Explorer Electric

Ford s'ha precipitat apostant tot a l'elèctric

En aquest context, Ford s'enfronta a un dilema estratègic. Sense un pla clar per substituir el Focus i amb fàbriques en dificultats, el futur de la marca a Europa sembla més incert que mai. La dependència de models elèctrics en un mercat que encara no està completament llest per a la transició ha deixat a la companyia en una posició de debilitat davant els seus competidors.

Si bé Ford encara té temps per rectificar, la desaparició del Focus sembla ser un error que podria passar-li factura durant anys. El model, que durant dècades va ser un símbol d'innovació i accessibilitat, podria ser recordat com el cotxe l'absència del qual va marcar el principi del declivi de Ford a Europa.