A partir de 2025, proveir-se de dièsel serà considerablement més car. El Govern està ultimant els detalls per a la implementació d'un nou impost que equipararà els tributs del gasoil amb els de la gasolina. Aquesta mesura, que s'havia postergat durant anys, té per objectiu igualar els impostos entre ambdós combustibles, la qual cosa repercutirà directament en el preu d'omplir el dipòsit d'un vehicle de dièsel. Encara que l'aprovació estava prevista per al 23 de desembre, el procés s'ha retardat i la seva entrada en vigor dependrà de les negociacions polítiques en el Congrés.

Aquest canvi fiscal ha estat una de les principals demandes tant del Govern com de la Unió Europea. Es tracta d'una reforma pendent en la fiscalitat dels hidrocarburs, que podria estar lligada a l'obtenció de fons europeus dins del paquet Next Generation. L'equiparació de l'Impost Especial sobre Hidrocarburs per a la gasolina i el gasoil era una mesura que s'havia postergat diverses vegades, però que finalment sembla ser un pas necessari per complir els compromisos climàtics i econòmics d'Espanya.

El dièsel pujarà 11,33 cèntims per litre a la primavera

El gasoil ha gaudit històricament d'un avantatge fiscal, amb un gravamen més baix que el de la gasolina. Actualment, es paguen 307 euros per cada 1.000 litres de gasoil, davant els 400,69 euros de la gasolina. Aquesta diferència s'eliminarà amb la nova mesura, que buscarà equilibrar la càrrega tributària d'ambdós combustibles, eliminant així l'incentiu per als conductors de dièsel. Aquest canvi elevarà el cost per litre de dièsel, la qual cosa afectarà de manera directa els conductors.

Dièsel / Pixabay
Dièsel / Pixabay

L'impacte serà clar per als consumidors. S'estima que el preu del dièsel pujarà en 9,369 cèntims per litre, a la qual cosa s'afegirà l'IVA del 21%, la qual cosa elevarà l'increment total a 11,33 cèntims per litre proveït. Si es considera un dipòsit mitjana de 45 litres, els conductors hauran de pagar aproximadament 5 euros més per cada proveïment. Encara que aquest augment no sembla catastròfic, podria tenir un impacte significatiu, especialment per als qui recorren grans distàncies o depenen del dièsel en les seves activitats diàries.

L'increment mitjà anual se situarà en uns 50 euros

Per calcular l'impacte anual, si un conductor recorre 10.000 quilòmetres a l'any i el seu vehicle consumeix 4,5 litres per cada 100 quilòmetres, l'augment total podria ser superior als 50 euros a l'any. Aquest increment podria ser encara més significatiu si els preus dels combustibles continuen pujant. En un context d'inflació creixent i preus energètics alts, aquesta mesura serà una càrrega addicional per a moltes llars, especialment les d'ingressos més baixos.

El Govern ha intentat justificar aquesta mesura amb l'objectiu de reduir les emissions contaminants i fomentar una transició cap a una mobilitat més sostenible. En aquest sentit, l'equiparació fiscal del dièsel amb la gasolina busca desincentivar l'ús d'aquest combustible, l'impacte del qual en la qualitat de l'aire i la salut pública és considerable, a causa de les emissions d'òxids de nitrogen més grans (NO2). Tanmateix, aquest enfocament ha generat crítiques, sobretot en l'àmbit polític, ja que alguns partits com Podemos consideren que la mesura és injusta i afectarà principalment les famílies treballadores.

Les negociacions parlamentàries seran clau per determinar l'aprovació definitiva de l'impost. El Govern ha assenyalat que s'està treballant perquè aquesta mesura es dugui a terme mitjançant un reial decret llei, la qual cosa permetria evitar un procés de debat més llarg en el Congrés. Tanmateix, les tensions polítiques i les diferents postures entre els partits poden retardar la seva implementació. És probable que l'impost al dièsel entri en vigor en algun moment de 2025, encara que la data exacta encara depèn dels tràmits legislatius. Es calcula per la primavera, just després de la Setmana Santa.