Des que es va fundar el 1922, Jaguar ha passat per diferents mans: fins a 1966, va funcionar com a marca independent i; després, i fins a 1984; va formar part de l'extinta British Motor Company. Des de 1984 a 1989 va ser, de nou, una companyia independent i entre 1989 i 2008 va formar part del grup Ford. Avui, en concret des de 2008 i igual com Land Rover, és propietat del grup indi Tata Motors. 100 anys després de la seva fundació, la firma britànica és, sens dubte, sinònim de luxe, qualitat i prestigi, però a Espanya té un problema: fa mesos que no col·loca un dels seus vehicles al Top 100 de cotxes més venuts.

Jaguar F Pace
Jaguar F Pace

Un ampli catàleg

El catàleg actual de Jaguar inclou excel·lents berlines com el XJ, que passa dels 90.000 euros, el XE, que surt per alguna cosa més de 51.000, o el XF, que s'apropa als 60.000. Disposa també d'un familiar, el XF Sportbrake, que surt també per uns 60.000 euros i de dos d'esportius, el descapotable F-Type, que costa 76.000 euros i el F-Type Coupé, el preu del qual assoleix els 72.000.

La gamma es completa amb un ampli ventall es SUV: el més econòmic és l'E-Pace, que costa 42.000 euros, i, per sobre hi ha el F-Pace, que surt per 62.000, i l'I-Pace, el primer elèctric de la marca. El seu preu és de 81.100 euros. L'E-Pace i el F-Pace disposen de versions híbrides i encara que d'ells es veuen bastantes unitats pels carrers i carreteres espanyoles, cap no es cola en el Top-100 de juny.

Què fer?

Plantejar una solució al dilema sembla difícil: els Jaguar són cotxes bonics, amb bona mecànica i excel·lent equipament, però el seu preu és molt elevat i el mercat els considera un pas per darrere d'altres marques Prèmium. Tata Motors haurà de començar a fer-se preguntes si vol treure profit de la marca.