El món del motor a Europa ha rebut una notícia inesperada i controvertida: Jeep ha decidit retirar del mercat europeu l'icònic Grand Cherokee, marcant el final d'una era. Al Saló de l'Automòbil de Brussel·les, Eric Laforge, responsable de la marca, va detallar un full de ruta que inclou la desaparició d'aquest model per donar pas al Wagoneer S, un SUV completament elèctric. Aquesta decisió suposa un canvi radical en l'estratègia de la marca americana, que busca apostar per l'electrificació total en els propers anys.
El Jeep Grand Cherokee ha estat una referència en el segment dels SUV de luxe, però les seves xifres de vendes no han recolzat la seva permanència en el mercat europeu. Durant 2024, només es van matricular 75 unitats a Espanya, i la situació no va ser gaire millor en altres països de la regió. Aquest baix rendiment comercial, juntament amb les creixents normatives d'emissions a Europa, ha portat Jeep a prendre aquesta decisió dràstica, deixant enrere un dels seus models més emblemàtics.
Jeep es carrega un dels seus models més prèmium
L'arribada del Wagoneer S, un SUV híbrid endollable, i la seva posterior evolució a un model completament elèctric, serà el reemplaçament del Grand Cherokee a Europa. Tanmateix, molts experts consideren que aquest moviment no resoldrà els problemes de la marca a la regió. Els consumidors europeus, especialment en el segment prèmium, encara mostren una forta resistència a abandonar els vehicles tradicionals per complets elèctrics, la qual cosa podria limitar l'èxit del Wagoneer S.
La retirada del Grand Cherokee genera certs dubtes. Amb un preu que supera els 100.000 euros, les vendes del model eren limitades, però en la seva versió elèctrica ha de demostrar la seva capacitat per conquerir els compradors. Més fins i tot en un mercat en el qual els cotxes elèctrics no s'acaben d'engegar.
Cal veure si és capaç de millorar els números del seu antecessor
En aquest context, la decisió de no optimitzar el Grand Cherokee i adaptar-lo a les exigències europees resulta difícil d'entendre. Una lleugera millora en les seves emissions podria haver permès que seguís en venda, especialment considerant que continua sent un model altament valorat en altres mercats globals. Tanmateix, l'estratègia de Jeep sembla enfocada en un futur completament elèctric, independentment de les preferències actuals dels consumidors.
Aquesta retirada també posa en dubte la capacitat de la marca nord-americana per competir en el segment de luxe a Europa, on rivals com el Cadillac Lyriq estan començant a guanyar terreny. Mentre que altres marques ofereixen una transició més gradual cap a l'electrificació, Jeep ha optat per una solució radical que podria costar-li car en termes d'imatge i vendes a la regió.