A diferència del que passava feia molts anys, quan cap marca xinesa no tenia representació als mercats europeus i nord-americans, avui dia són molts els models que arriben des de la Xina que estan triomfant a les carreteres del vell continent i dels Estats Units.

La clau en aquest sentit ha estat l'entrada en joc dels models 100 × 100 d'elèctrics, un tipus de cotxe molt popular en mercats asiàtics i que s'està convertint cada vegada més en una opció més buscada també en les carreteres europees. Però el problema per a les marques tant europees com japoneses i nord-americanes és que, almenys de moment, no poden rivalitzar amb bona part de les marques xineses que aposten pels elèctrics low-cost.

Es pot tenir en compte que, per exemple, el model elèctric més venut a Europa actualment és el Tesla Model Y, que té un preu mitjà que supera els 50.000 €, el que el converteix en un model pensat per a aquells que no tenen un pressupost precisament ajustat, que no és l'habitual en bona part dels mercats europeus.

 

Per la seva part, un dels elèctrics que a més està creixent en vendes també a Europa és el MG4, un model completament oposat al Tesla Model Y en tots els sentits i que es posiciona com l'elèctric low-cost de moda, entre altres coses perquè té un preu que, comptant amb totes les promocions, es queda per sota dels 20.000 €.

La Xina està guanyant la batalla amb els elèctrics

No és casualitat llavors què, veient l'èxit que estan tenint marques com MG o BYD, alguns governs europeus estan començant ja a implantar certes mesures perquè els seus ajuts a la venda de cotxes elèctrics se centri en tan sols en models de marques europees i construïts a Europa, una mesura proteccionista davant de l'auge dels low-cost elèctrics xinesos.

 

I és que es pot tenir en compte que en aquest sentit les marques europees que fabriquen els seus cotxes a Europa no poden rivalitzar evidentment quant a costos de fabricació respecte a un model que es fabriquen a la Xina, on el cost de fabricació és molt menor. És més, són algunes les marques que estan fins i tot apuntant a competència deslleial quant al mercat per part de marques com MG o BYD que estarien venent els seus models fins i tot per sota del preu de mercat.

El que sembla evident és que, almenys de moment, des d'Europa no estan trobant una resposta clara i directa a la traça d'aquest tipus de fabricants amb models que cada vegada guanya més terreny i que no tenen cap tipus de rival directe per relació qualitat preu ni a Europa ni als Estats Units.