Durant dècades, Lada va ser sinònim de cotxes rudes, senzills i assequibles, ideals per enfrontar-se als durs hiverns russos. Tanmateix, la marca ha iniciat un canvi radical que busca modernitzar la seva imatge i competir al mercat internacional amb models més avançats. Malgrat els desafiaments, especialment després de la sortida de Renault a causa del conflicte entre Rússia i Ucraïna, la firma russa ha demostrat que segueix dempeus i llista per sorprendre.

Un dels moments clau en aquest renaixement de Lada ha estat la recent visita de Vladimir Putin a les instal·lacions de AvtoVAZ, una cosa que no passava des de feia 14 anys. La marca va aprofitar l'ocasió per revelar al món els seus ambiciosos plans, mostrant prototips dels seus futurs models que arribaran abans de 2027. Entre ells, destaquen dos crossovers i un familiar, dissenys que marquen una ruptura total amb la imatge clàssica de la companyia.

Lada prepara una ofensiva que es completarà el 2027

El primer model d'aquesta nova era serà el Lada B-Cross, previst per a 2026. Basat en l'arquitectura del Vesta, aquest SUV compacte ha estat qualificat pels seus dissenyadors com una autèntica "bomba" en termes de disseny i tecnologia. Tot i que encara no s'han mostrat imatges oficials, es comenta que comptarà amb llums LED, una barra lluminosa posterior, sostre panoràmic i escapades ocultes rere els para-xocs, elements que l'apropen als estàndards europeus.

Vesta Cross Concept

A més del B-Cross, Lada treballa en un nou familiar de tres files de seients amb estil crossover, pensat per a famílies que busquen versatilitat sense renunciar a un disseny modern. Però sens dubte, el model que més expectació genera és el denominat projecte T-034, que marcarà la tornada del Lada Niva en una versió completament renovada.

La influència de Renault és evident

Aquest icònic tot terreny rus, que en la seva última actualització va ser batejat com Lada Niva Legend, mantindrà detalls clàssics com els intermitents sobre el capó i els fars rodons, però amb línies més angulars i una estètica clarament influïda pel Dacia Duster.

Lada T 034

Curiosament, la similitud amb el Duster no és casualitat. Abans de la ruptura amb Renault, el pla original de AvtoVAZ era desenvolupar aquest model sota la mateixa plataforma de la marca romanesa. Encara que els russos van cancel·lar oficialment el projecte, està clar que han seguit endavant amb un disseny inspirat en el que ja tenien sobre la taula. De fet, també han treballat en un nou motor de gasolina de 1.8 litres i 135 CV, la qual cosa demostra que no depenen completament de la tecnologia occidental.