Al món de l'automòbil, hi ha models icònics que, malgrat el seu èxit, desapareixen per un temps. Un d'aquests models és el Smart ForTwo, una creació original de Smart sota la direcció de Mercedes-Benz, concebut fa més de 25 anys. Aquest petit vehicle urbà va revolucionar la manera de moure's a la ciutat, oferint un disseny únic i compacte, ideal per a desplaçaments urbans. Després d'uns anys d'absència a Europa, Mercedes i Smart contemplen la tornada d'un model de dues places que podria funcionar com el seu successor.

La història de Smart va canviar el 2019, quan es va formar una joint venture entre Mercedes i Geely, el gegant xinès de l'automoció. Des d'aleshores, la marca ha llançat una sèrie de models elèctrics com el Smart #1, un crossover, i el Smart #3, amb un disseny més esportiu. Tanmateix, aquests vehicles han estat produïts a la Xina i estan subjectes als aranzels imposats per la Unió Europea als automòbils provinents d'aquest país, la qual cosa encareix el seu preu de venda al mercat europeu.

Smart #32

Smart estudia la tornada del ForTwo

Davant d'aquest escenari, Smart planeja llançar un quart model, pensat específicament per al mercat europeu i que podria ser el tan esperat substitut del ForTwo. Segons el CEO de Smart a Europa, Dirk Adelmann, aquest nou model de dues places està en fase de desenvolupament i s'espera que estigui a punt per a 2026. Aquesta estratègia reflecteix el ràpid desenvolupament de vehicles elèctrics per part de la indústria automotriu xinesa, i la voluntat d'adaptar-se a les necessitats del mercat europeu.

El ForTwo va tenir un èxit notable a Europa durant els seus anys de producció, amb xifres de venda que van assolir les 130.000 unitats anuals. Tanmateix, el canvi cap als vehicles elèctrics ha suposat un desafiament en termes de vendes, amb Smart duplicant les xifres prèvies, però encara lluny de l'èxit del seu icònic model de combustió. Aquesta tendència, sumada als aranzels, fa que sigui crucial per a la marca replantejar-se la producció a Europa per millorar les seves vendes i adaptar-se a la demanda de vehicles compactes elèctrics.

Smart EQ ForTwo

Europa es postula com a escenari per a la fabricació del futur ForTwo

La qüestió clau és si el nou model de dues places es fabricarà a Europa. Anteriorment, el ForTwo es produïa en fàbriques europees sota contracte, en llocs com Hambach, França, i Novo Mesto, a Eslovènia. Aquestes opcions tornen a estar sobre la taula, ja que produir a Europa reduiria la dependència de la Xina i permetria a Smart complir els requisits de la Unió Europea quant a contingut de producció local.

Perquè un model compti com fabricat a Europa, ha de complir almenys un de dos requisits: el primer exigeix que almenys el 40% del procés de producció es realitzi a Europa, mentre que el segon requereix que almenys el 25% del valor de producció es generi a la regió. Aquesta estratègia no només ajuda a reduir aranzels, sinó també a millorar l'empremta de carboni de la marca a nivell global.

Smart està treballant en aquest projecte de dues places des de fa temps, i encara que no té aprovació oficial, els plans són cada vegada més sòlids. De concretar-se, aquesta nova versió del ForTwo no només tornaria a captar l'interès dels usuaris urbans europeus, sinó que permetria a la marca competir amb força en el segment de cotxes elèctrics compactes i amb l'atractiu extra de ser un producte "made in Europe".